Op de voorgrond zien we een jachttafereel. In de verte kunnen we Middelburg en Vlis- singen zien liggen. Het aardigst is de tuin. De boomgaard is in een soort quincunx, een vierhoek met vijf elementen, net als de vijf punten op een dobbelsteen. De quincunx is een tamelijk gebruikelijke vorm in Italiaanse en Franse tuinen tijdens de Renaissance en vond in Nederland eveneens opgang. We zien visvijvers op het doek. Dat is niet zonder reden: ze verwijzen naar schilderijen van de Italiaanse familie De Medici en die van hun adellijke en would-be adellijke epigonen. Italiaanse landeigenaren lieten - in navolging van een klassieke schrijver als Plinius - het landleven afbeelden en hingen die schilderijen vervolgens in hun landhuizen op. Bijna altijd kwam daar een jacht tafereel, een visvijver, een schapenhoeder of -hoedster op voor, en mensen die een wandeling maken of in een rijtuig naar het landhuis rijden. 229 Gezicht op de buitenplaats Lammerenburg, Anoniem ca 1660, 187 x 146, Collectie: MuZEEum, in bruikleen van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen, Middelburg. Ondanks de allure van het MuZEEum moet er gewoekerd worden met geld. Aan de ene kant zijn er daardoor aardige en creatieve vondsten, aan de andere kant wordt er veel van het personeel gevergd en moet er regelmatig onder druk gewerkt worden. Toch blijven de meeste medewerkers er lang en betekent het werk voor hen meer dan een baantje. De rondleiders zijn allemaal vrijwilligers en ook onder de vaste beman ning lopen vrijwilligers rond. Voor puur onderzoek is geen geld. "Dat betekent niet dat hier geen onderzoek plaatsvindt. We geven alle denkbare gelegenheid aan onder zoekers die hier kennis willen opdoen of doorgeven. Bezoekers gaan met kennis weg,

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 231