beelden van opdrachten? In het afgelopen seizoen leverde ik een bijdrage aan een
bedrijfsfilm voor Zeeland Seaports, deed ik mee aan het Wolkenatlas-project, en heb
ik bij het afscheid van Wim van Gelder een versie voor twee piano's en orkest van Rose
Road City Lines gedaan, met als pianosolisten Karin de Boef en Rien Balkenende. Ook
was er onlangs een compositieopdracht voor 250 jaar PZC. Zojuist kreeg ik het con
tract binnen voor een jubileumwerk voor de koor-en oratoriumvereniging Middelburg
in november 2009. Eigenlijk vind ik het wel lekker toeven hier...
Er zijn daarentegen niet veel professionele Zeeuwse ensembles. Kamerorkest Het Ty
probeert op dit moment een plaatsje in die markt te verwerven, maar is met veertig
man een beetje de kleine broer van het Zeeuws Orkest. Of er in onze provincie plaats
is voor twee van dit soort orkesten, zal de tijd leren. Wat mijn eigen muziek betreft:
die klinkt eenvoudig, maar stelt hoge eisen aan de uitvoerenden. Mijn laatste CD is
daarom door de top van de Nederlandse muziekwereld ingespeeld. Waar het kan,
werk ik zoveel mogelijk met mensen uit onze provincie."
Wat zou je op muzikaal gebied in Zeeland willen veranderen?
"Als programmeur en directeur van de Zeeuwse Concertzaal merk ik dat er op
kleine afstand van elkaar te veel podia bezig zijn zonder onderlinge programmatische
afstemming. Denk maar aan Veere, Vlissingen, Middelburg, Goes: allemaal plaatsen
met muziekpodia. We zijn als programmeurs wel eens bij elkaar geweest, maar dat
leverde niet veel op. In de Concertzaal proberen we zoveel mogelijk rekening te hou
den met de agenda's van anderen. Als bijvoorbeeld het Zeeuws Orkest in de Mythe
in Goes staat, doen wij op die avonden niets klassieks in Middelburg. Goes en Mid
delburg liggen voor deze doelgroep te dicht bij elkaar. En verder vermijden we in onze
programmering 2008-2009 alles wat elders in de omgeving al geprogrammeerd staat.
Dus daarom geen genres als jazz, negentiende-eeuwse kamermuziek en nieuwe mu
ziek in de Concertzaal; daarvoor is op die andere podia al ruim voldoende aandacht.
Mijn programmering moet iets toevoegen aan het geheel, daarom vind je bij mij wel
de 'jong- talentserie' van het Rotterdams Conservatorium (Codarts). De jonge jeugd -
nu we het daar toch over hebben - is een moeilijk te bereiken doelgroep: je kunt het
Zeeuws Orkest laten samenspelen met Blerf, en dan komen de fans van Blof. Maar
de volgende keer, als ik Rachmaninoff programmeer, komt diezelfde groep jongeren
echt niet. Vergeet het maar. Ik denk en hoop dat de leeftijdsgroep van 25 tot 55 jaar
interessant is, want dat zijn mensen die met popmuziek zijn opgegroeid en intussen
hun horizon hebben verbreed. Ze hebben bijvoorbeeld muziek van U2, maar ook van
Purcell, Rowen Hèze en Bachs Goldbergvariaties. De muzikale omnivoren noem ik
hen. Die groep wil ik bereiken met componisten die dezelfde pop-achtergrond heb
ben. Daarmee wil ik de communicatie tussen componist en publiek tot stand brengen
en ik denk dat dat gaat lukken. Het nieuwe seizoen beginnen we daarom met het
Wim Mertens Ensemble. Het is mogelijk om met die benadering een nieuwe doel
groep aan te spreken."
Foto's in dit artikel: Mechteld Jansen