beelden van opdrachten? In het afgelopen seizoen leverde ik een bijdrage aan een bedrijfsfilm voor Zeeland Seaports, deed ik mee aan het Wolkenatlas-project, en heb ik bij het afscheid van Wim van Gelder een versie voor twee piano's en orkest van Rose Road City Lines gedaan, met als pianosolisten Karin de Boef en Rien Balkenende. Ook was er onlangs een compositieopdracht voor 250 jaar PZC. Zojuist kreeg ik het con tract binnen voor een jubileumwerk voor de koor-en oratoriumvereniging Middelburg in november 2009. Eigenlijk vind ik het wel lekker toeven hier... Er zijn daarentegen niet veel professionele Zeeuwse ensembles. Kamerorkest Het Ty probeert op dit moment een plaatsje in die markt te verwerven, maar is met veertig man een beetje de kleine broer van het Zeeuws Orkest. Of er in onze provincie plaats is voor twee van dit soort orkesten, zal de tijd leren. Wat mijn eigen muziek betreft: die klinkt eenvoudig, maar stelt hoge eisen aan de uitvoerenden. Mijn laatste CD is daarom door de top van de Nederlandse muziekwereld ingespeeld. Waar het kan, werk ik zoveel mogelijk met mensen uit onze provincie." Wat zou je op muzikaal gebied in Zeeland willen veranderen? "Als programmeur en directeur van de Zeeuwse Concertzaal merk ik dat er op kleine afstand van elkaar te veel podia bezig zijn zonder onderlinge programmatische afstemming. Denk maar aan Veere, Vlissingen, Middelburg, Goes: allemaal plaatsen met muziekpodia. We zijn als programmeurs wel eens bij elkaar geweest, maar dat leverde niet veel op. In de Concertzaal proberen we zoveel mogelijk rekening te hou den met de agenda's van anderen. Als bijvoorbeeld het Zeeuws Orkest in de Mythe in Goes staat, doen wij op die avonden niets klassieks in Middelburg. Goes en Mid delburg liggen voor deze doelgroep te dicht bij elkaar. En verder vermijden we in onze programmering 2008-2009 alles wat elders in de omgeving al geprogrammeerd staat. Dus daarom geen genres als jazz, negentiende-eeuwse kamermuziek en nieuwe mu ziek in de Concertzaal; daarvoor is op die andere podia al ruim voldoende aandacht. Mijn programmering moet iets toevoegen aan het geheel, daarom vind je bij mij wel de 'jong- talentserie' van het Rotterdams Conservatorium (Codarts). De jonge jeugd - nu we het daar toch over hebben - is een moeilijk te bereiken doelgroep: je kunt het Zeeuws Orkest laten samenspelen met Blerf, en dan komen de fans van Blof. Maar de volgende keer, als ik Rachmaninoff programmeer, komt diezelfde groep jongeren echt niet. Vergeet het maar. Ik denk en hoop dat de leeftijdsgroep van 25 tot 55 jaar interessant is, want dat zijn mensen die met popmuziek zijn opgegroeid en intussen hun horizon hebben verbreed. Ze hebben bijvoorbeeld muziek van U2, maar ook van Purcell, Rowen Hèze en Bachs Goldbergvariaties. De muzikale omnivoren noem ik hen. Die groep wil ik bereiken met componisten die dezelfde pop-achtergrond heb ben. Daarmee wil ik de communicatie tussen componist en publiek tot stand brengen en ik denk dat dat gaat lukken. Het nieuwe seizoen beginnen we daarom met het Wim Mertens Ensemble. Het is mogelijk om met die benadering een nieuwe doel groep aan te spreken." Foto's in dit artikel: Mechteld Jansen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 268