flo guts, nu glory Bundeling biedt oplossing - particulier initiatief op gang te brengen. Marshall denkt hier helder over: de effici ëntie op langere termijn zal bij particulier initiatief altijd wijken voor winst op de korte termijn. Daarmee schetst hij in feite het dilemma waarmee we te maken hebben bij de verdere ontwikkeling van deze vijfde transportmodaliteit. De aanleg van de Betuweroute is niet zonder slag of stoot gegaan. Voor velen is niet helemaal duidelijk geworden dat bij de aanleg van deze spoorverbinding er vele innovaties zijn doorgevoerd. Onder de titel No guts, no glory zijn deze gebundeld in een publicatie over de aanleg van de Betuweroute. Het is een moraal die vaker is aangehaald. Het ontbreken van bestuurlijk lef kan in veel gevallen ontwikkelingen lamleggen of in zijn geheel tegengaan. Juist op het gebied van kabels en leidingen liggen er in de toekomst veel mogelijkheden en kansen. Voor de Zeeuwse regio moet dit vraagstuk ook opgepakt worden. De (her)ontwikkeling van het Vlissingse havenge bied hangt mede samen met de mogelijkheid om transportleidingen naar het gebied aan te leggen. Naar nu blijkt, is de ruimtelijke capaciteit echter onvoldoende om dit op traditionele wijze voor elkaar te krijgen. De meeste leidingen liggen op geringe diepte naast elkaar in corridors. Deze corridors raken echter steeds voller of zijn al vol. Dit maakt dat de verdere ontwikkeling van gebieden dreigt vast te lopen. Bestuurlijk is dit nog nauwelijks een issue, juist ook omdat een en ander niet zichtbaar is. Als het ergens tijd wordt om 'guts' te tonen om tot 'glory' te komen, is het hier wel. Het betekent dat de historische scheiding tussen privaat en publiek misschien de komende tijd even opzijgezet moet worden. Er zal gezocht moeten worden naar nieuwe samen werkingsverbanden en oplossingen om tot ontwikkelingen te komen die voor Zeeland zo noodzakelijk zijn. Landelijk lijkt er inmiddels consensus te ontstaan dat één van de oplossingsrich tingen is om te komen tot een bundeling van kabels en leidingen. Bij de ontwikkeling van de Zuid-As in Amsterdam is op initiatief van de gemeente Amsterdam onder de Mahlerlaan een integrale tunnel voor kabels en leidingen aangelegd. Deze tunnel - in feite een publieke voorziening - biedt de mogelijkheid aan private netbeheerders om hun kabels en leidingen aan te leggen in een geconditioneerde omgeving. Dat biedt vele voordelen. Allereerst geen graafwerkzaamheden meer, geen storingen door het opgraven van hun kabels of leidingen door derden, betere onder- houdsmogelijkheden en langere levensduur. Ruimtelijk biedt het de mogelijkheid om tot stapelingen te komen die in de ondergrond niet mogelijk zijn. Maar er is meer. Het simpele feit dat uit beleidsoogpunt tot een bundeling werd besloten, dwong tot na denken over alle voorzieningen die nodig zijn om het te ontwikkelen gebied te onder steunen. Het nieuwe Central Business District van Amsterdam heeft om te overleven namelijk veel meer nodig dan gas en water. Het moderne bedrijfsleven hangt al lang niet meer aan één navelstreng, maar heeft er vele nodig. De tijdsbalk hieronder maakt dat duidelijk. De in Amsterdam uitgevoerde bundeling heeft navolging gekregen in Arnhem en wordt ook op andere locaties uitgevoerd. In het buitenland is Londen een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 29