Fictie ujordt uuerhelijhheid port Europe is echter minder fictief. Er is wel degelijk een heel reële mogelijkheid om een ondergrondse infrastructuur te laten ontstaan die op alle punten aan de nog te vestigen bedrijven de aansluitmogelijkheid op reeds aanwezige navelstrengen biedt. Een vergelijking met de Mahlerlaan-tunnel ligt voor de hand. De Zeeuwse variant zou echter nog verder kunnen gaan door het introduceren van 'bio-linkages', koppelingen die uitwisseling tussen bedrijven mogelijk maken, en de introductie van een onder gronds logistiek transportsysteem: een systeem dat geen gassen of vloeistoffen door leidingen voert, maar het mogelijk maakt om fysieke producten tussen bedrijven of tussen logistieke distributiepunten te transporteren. Dat daarmee een verdere oriën tatie in zuidelijke richting plaatsvindt, is duidelijk. Hoe van deze fictie werkelijkheid te maken? Daarvoor is nog wel enig onder zoek nodig. De oplossingsrichting is er echter wel: een stimulerende overheid die mee denkt en mogelijkheden creëert. Dat kan overigens heel goed in beleidsstimulerende 1881 1889 1910 .4» 1964 1977 1993 1998 2006 2004 2003 Tijdsbalk Opkomst nieuwe netwerken in Amsterdam. sfeer en door middel van regelingen die een en ander mogelijk maken. En verder zal er een 'utility service provider' moeten ontstaan, een bedrijf dat de voorzieningen aan legt en capaciteit aanbiedt waarvoor derden betalen, ofwel een bedrijf dat een met overheidsgeld aangelegde voorziening exploiteert, capaciteit aan derden aanbiedt, waarvoor wordt betaald, en langs die weg niet alleen in de exploitatie voorziet maar ook de investerende overheid terugbetaalt. Van dit laatste is de Westerscheldetunnel in Zeeland al een prima voorbeeld, dat ook heel goed toegepast zou kunnen worden bij de 'utility service provider'-gedachte. Een goedlopend Zeeuws initiatief kan dan worden vertaald naar een andere innovatieve oplossing: een uniek Zeeuws vestigings klimaat creëren door een duurzame ontwikkeling van de Kanaalzone. Ondergrondse navelstrengen kunnen nieuwe kansen bieden voor Zeeland, waarbij de al aanwezige Zeeuwse kennis en ervaring optimaal worden benut en toegepast. Han Admiraal, lector Ondergronds Ruimtegebruik CARUS

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 31