Een heldenrol voor de Spitsen ZL De Schelde-Seine-verbinding voor vrachtschepen S Binnenvaart: goedkoop en hetrouuubaar Ton Vaes De noord-zuid-as over water verbindt de wereldhaven Rotterdam - en ook Zeeland Seaports - met Parijs. De meer dan honderd jaar oude route is wat betreft het gedeelte van Gent naar Parijs aan een opwaardering toe .Vandaag de dag is het nog een roman tische vaarroute, alleen geschikt voor kleine schepen en steeds vol verassingen voor schip en schipper, maar dat gaat veranderen. Na miljoenen euro's aan investeringen en veel werk aan nieuwe waterwegen zal de noord-zuid-as vanaf 2016 een 'watersnelweg' zijn, waar duwcombinaties met grote ladingen door kunnen varen. Economisch gezien zal dit kansen voor Zeeland bieden. Voordat het echter zover is, tekent het Zeelandhoek de huidige situatie op. Waarschijnlijk bij elke Zeeuw zijn de sluizen van Terneuzen bekend. Het is prach tig om te zien hoe kleine en grote schepen vanaf de Westerschelde de sluis binnen varen. De meeste gaan dan door over het grote Kanaal van Gent naar Terneuzen. De sluis is echter ook het startpunt van een drukke en spannende route naar de agglo meratie van Parijs, in België vooral via de rivier de Leie, in Frankrijk weer verder via het Canal du Nord en de Oise, die uitmondt in de Seine. Het is een slingerend netwerk van kanalen, met elke dag weer tien tot 30 sluisjes, met bij elk sluisje weer verhalen over vroeger en over sluiswachters die ook iets van de lading wilden hebben. Het is een route die alleen door de allerkleinste vrachtschepen volbracht kan worden, met aan het roer de beste schippers. De kleinste vrachtschepen zijn de Spitsen, die met hun zeer ervaren bemanning de noord-zuid-route bedwingen. De Spitsen zelf zijn legendarisch, omdat hun vorm en afmetingen al eind 1800 - of eerder - zijn ontstaan op de binnenwateren van Frankrijk, waarna het type schip aan de basis stond van een economische ontwikkeling in heel Europa. Een Spits heeft beperkte afmetingen: 38,5 meter lang en 5,05 meter breed. Dat lijkt wel groot, maar op de Rijn, de west-oost-as, varen schepen van wel 200 meter lengte en een breedte van 34 meter. Daar gaat ook heel wat meer vracht in. Een Spits is met 400 ton erg zwaar beladen, en ligt dan bovendien te diep voor de route naar Parijs! Op de Rijn kan een 'zesbaks duwstel' 19.000 ton vervoeren. Een grote hoeveelheid lading wordt zo over de Rijn, tussen twee grote bevolkingscentra - grofweg Rotterdam en het Roergebied - efficiënt en betrouwbaar vervoerd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 33