timist'. Bert Keur en zijn vrouw Elise varen met hun prachtige en blinkende Spits regel matig de noord-zuid-verbinding. Vandaag ontmoeten we hen op het Belgische traject van Sluis Waregem naar Sluis Evergem, met een lading van 276 ton aan koolzaad. "De afgelopen driejaar is de vraag naar schepen toegenomen," meldt Bert. "De (ver) laders kunnen niet meer voldoende vrachtwagens vinden. Met onze kleine Spits ver voeren we nu bijvoorbeeld een lading waarvoor anders elf vrachtwagens nodig zou den zijn geweest. Milieuvriendelijk ook nog, met een rustig lopende motor van 250 PK vermogen. Vergelijk dat maar met elf vrachtwagens van per stuk zo'n ronkende 400 PK vermogen, die elke keer weer zwarte rookwolken uitblazen bij het optrekken en stoppen, in de file die ze zelf veroorzaken. Met het schip kunnen we op het uur nauwkeurig voorspellen hoe laat we morgen in 'Spiek' in Duitsland zullen zijn. Dat is een betrouwbare schatting, tenzij er iets op het Belgische traject gebeurt: een verou derde dijk die inzakt, waardoor het water wegloopt bijvoorbeeld, of een sluisdeur die kapot gaat. Dat is met die soms honderd jaar oude vaarwegen en sluizen in België nog al eens het geval. Van preventief onderhoud is bijna nergens sprake. Het is erg frustre rend om soms een probleem al te zien aankomen. Een kapotte sluisdeur bijvoorbeeld. En dan maar hopen dat het snel kan worden gerepareerd. Want even 'omvaren' via een andere route lukt noch in België, noch in Frankrijk. Neem Sluis Evergem waar we nu naartoe varen. Die sluis is in 1968 in gebruik genomen. Het klein onderhoud ge beurt op zondagen, wanneer de sluis niet in gebruik is. Maar voor groot onderhoud is nooit tijd geweest. Het gevolg is dat de sluis soms niet meer werkt, heel langzaam werkt of nog erger: opeens voor enkele dagen buiten gebruik is. Alle Spitsen liggen dan wel gezellig bij elkaar en men heeft tijd voor onderhoud van het schip, maar het is niet goed voor de betrouwbaarheid van de scheepvaart, terwijl een superieure be trouwbaarheid toch verkoopargument nummer één is bij vervoer over water.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 35