timist'. Bert Keur en zijn vrouw Elise varen met hun prachtige en blinkende Spits regel
matig de noord-zuid-verbinding. Vandaag ontmoeten we hen op het Belgische traject
van Sluis Waregem naar Sluis Evergem, met een lading van 276 ton aan koolzaad.
"De afgelopen driejaar is de vraag naar schepen toegenomen," meldt Bert. "De (ver)
laders kunnen niet meer voldoende vrachtwagens vinden. Met onze kleine Spits ver
voeren we nu bijvoorbeeld een lading waarvoor anders elf vrachtwagens nodig zou
den zijn geweest. Milieuvriendelijk ook nog, met een rustig lopende motor van 250
PK vermogen. Vergelijk dat maar met elf vrachtwagens van per stuk zo'n ronkende
400 PK vermogen, die elke keer weer zwarte rookwolken uitblazen bij het optrekken
en stoppen, in de file die ze zelf veroorzaken. Met het schip kunnen we op het uur
nauwkeurig voorspellen hoe laat we morgen in 'Spiek' in Duitsland zullen zijn. Dat is
een betrouwbare schatting, tenzij er iets op het Belgische traject gebeurt: een verou
derde dijk die inzakt, waardoor het water wegloopt bijvoorbeeld, of een sluisdeur die
kapot gaat. Dat is met die soms honderd jaar oude vaarwegen en sluizen in België nog
al eens het geval. Van preventief onderhoud is bijna nergens sprake. Het is erg frustre
rend om soms een probleem al te zien aankomen. Een kapotte sluisdeur bijvoorbeeld.
En dan maar hopen dat het snel kan worden gerepareerd. Want even 'omvaren' via
een andere route lukt noch in België, noch in Frankrijk. Neem Sluis Evergem waar we
nu naartoe varen. Die sluis is in 1968 in gebruik genomen. Het klein onderhoud ge
beurt op zondagen, wanneer de sluis niet in gebruik is. Maar voor groot onderhoud
is nooit tijd geweest. Het gevolg is dat de sluis soms niet meer werkt, heel langzaam
werkt of nog erger: opeens voor enkele dagen buiten gebruik is. Alle Spitsen liggen
dan wel gezellig bij elkaar en men heeft tijd voor onderhoud van het schip, maar het
is niet goed voor de betrouwbaarheid van de scheepvaart, terwijl een superieure be
trouwbaarheid toch verkoopargument nummer één is bij vervoer over water.