Tsunami-effect We stappen in Evergem aan boord van het schip 'Noordster', een Kempenaar van 50 meter lengte. Als we de sluis uitvaren, komen we de 'Corona' tegen, een im posante duwbak van 95 meter lang, met nog een kleine duwboot erachter, zodat de totale lengte op het toegestane maximum van 110 meter komt. Als er teveel gewicht in de containers zit, ligt de duwbak te diep voor de route naar Parijs. De 'Corona' moet nog even geduld hebben tot de noord-zuid-route is uitgediept en verbreed. Tot die tijd vaart zij in een slakkengangetje, met lichte lading. Meer over de voor- en nadelen van kleine schepen en de spannende noord-zuid- route door België vertelt het schippersechtpaar De Groen en moeder De Groen van de 'Noordster' waar we ook te gast zijn. Het schip vaart over het 'afleidingskanaal van de Leie' weer naar het zuiden. Dit kanaal leidt het scheepsverkeer 'af' van de rivier de Schipper Jaap de Groen van de Noordster. Leie, die niet meer zo goed bevaarbaar is. De 'Noordster' heeft met haar lengte van 50 meter moeite op het afleidingskanaal, en dan is dit schip nog steeds een 'klein schip' onder de schepen. Langzaam varen we midden in het vaarwater. De schipper wijst op de golven die op dit ondiepe kanaal plotseling langs de kant kunnen ontstaan.Op de dieptemeter lezen we steeds af dat er nog maar 50 centimeter water onder de kiel staat. Dat is echt te weinig. Het water kan geen kant meer op als het schip langskomt. Het water stroomt namelijk bij elk schip twee meter onder het wateroppervlak met driemaal de snelheid van het schip de tegengestelde richting op. Die flinke stromen rond het schip veroorzaken heftige reacties in het water. Soms komt er opeens een flinke golf die dan de oever overspoelt, volgens schipper Jaap de Groen een 'mini- tsunami'. De onderwatergolf kan nergens meer heen, wordt dan opeens hoog en kort en slaat zelfs 'om' tegen de wal. Dit is het moment om nog langzamer te gaan varen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 37