Familieschip: een varend bedrijf Maar de Leie is óók een rivier met stromend water. En we varen stroomopwaarts. Nóg wat minder gas en het schip gaat achteruit: lastig varen voor de schipper. Intussen zijn de gevolgen voor de wal overduidelijk. De oevers storten in. Ooit zijn er dappere pogingen ondernomen om het probleem op te lossen door betonplaten over de oe vers te leggen, maar het zand wordt telkens onder de platen vandaan weggezogen door de passerende schepen. De zware betonplaten missen snel hun ondersteuning en storten in, of schuiven zelfs wat richting het vaarwater. Op de 'Optimist' hoorden we dat er eens zo'n plaat was geraakt door de schroef, maar dat er gelukkig geen averij was. Als we even later voorbij de afslag naar de Leie varen, komen we in een nog ouder deel terecht. Tot Sluis Waregem zien we dat het vaarwater en de oevers heel lang niet zijn onderhouden. Duidelijk is te zien dat ingestorte stukken van de wal weer met De beschadigde oevers van de Leie. zand zijn gevuld. Te vér ingestorte stukken worden voorzien van een dijkje van stenen. Deze constructie is een compromis met de natuurbeweging! Achter deze stenen staat namelijk gewoon weer wat water. In dat kleine gebied van water en zandwal grijpt de natuur haar kans: talloze vogelsoorten en andere dieren vinden hier een broed- of leefplaats. De steile wand van zand, een zachte 'podzolbodem', leent zich voor het nestelen van honderden diverse vogels. Veel Nederlandse binnenvaartschepen zijn 'familieschepen'. Het schippersgezin woont aan boord, met de kinderen zolang deze nog klein zijn. "Wij zijn een echt 'familieschip'", betoogt het schippersechtpaar de Groen van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 38