Het huidige en toekomstige spooruuegnet
er alweer een einde kwam aan het vervoer per tram. Vandaag de dag herinnert de
historische spoorlijn Goes-Hoedekenskerke ons nog aan vroeger tijden. Ook wordt
met het initiatief om de trambaan van Ouddorp over de Brouwersdam door te trekken
naar Schouwen-Duiveland, geprobeerd de geschiedenis van tram en spoor in Zeeland
levend te houden. Wie oog voor detail heeft, zal in Zeeland op diverse plaatsen nog
overblijfselen aantreffen. Als men Zierikzee via de zuidkant inrijdt, ziet men links nog
steeds de oude halte van de tramlijn. Het bord in de gevel verwijst nog steeds naar de
toenmalige exploitant van die lijn: de R.T.M.
Langs de Tractaatweg van Axel naar Terneuzen zien we onder een viaduct ter hoogte
van Schapenbout een oorspronkelijke overweg, die een aantal jaren terug als monu
ment in de oude staat is teruggebracht
Met een sprong in de tijd zijn we weer in het heden beland. In Zeeland lijkt het
spoor - zeker voor personenvervoer - een bescheiden rol te spelen. Immers, de Zeeuw
se lijn laat alleen de bevolking van Walcheren en Zuid-Beveland direct profiteren van
haar aanwezigheid. Toch is de Zeeuwse lijn ook tegenwoordig een onmisbare factor
voor het personenvervoer. Toen spoorbeheerder ProRail in het voorjaar van 2008 grote
onderhoudswerkzaamheden moest uitvoeren en het spoor daardoor enkele weken
buiten gebruik was, werd direct duidelijk hoeveel mensen afhankelijk zijn van het
spoor. Ook het voornemen om op het moment dat de HSL gaat rijden, de Beneluxtrein
op te heffen, stuit vooral in Zeeland op verzet. Deze Beneluxtrein vormt immers vanuit
Zeeland via Roosendaal een belangrijke verbinding voor veel Zeeuwen met hun werk
of opleiding in België.