Het huidige en toekomstige spooruuegnet er alweer een einde kwam aan het vervoer per tram. Vandaag de dag herinnert de historische spoorlijn Goes-Hoedekenskerke ons nog aan vroeger tijden. Ook wordt met het initiatief om de trambaan van Ouddorp over de Brouwersdam door te trekken naar Schouwen-Duiveland, geprobeerd de geschiedenis van tram en spoor in Zeeland levend te houden. Wie oog voor detail heeft, zal in Zeeland op diverse plaatsen nog overblijfselen aantreffen. Als men Zierikzee via de zuidkant inrijdt, ziet men links nog steeds de oude halte van de tramlijn. Het bord in de gevel verwijst nog steeds naar de toenmalige exploitant van die lijn: de R.T.M. Langs de Tractaatweg van Axel naar Terneuzen zien we onder een viaduct ter hoogte van Schapenbout een oorspronkelijke overweg, die een aantal jaren terug als monu ment in de oude staat is teruggebracht Met een sprong in de tijd zijn we weer in het heden beland. In Zeeland lijkt het spoor - zeker voor personenvervoer - een bescheiden rol te spelen. Immers, de Zeeuw se lijn laat alleen de bevolking van Walcheren en Zuid-Beveland direct profiteren van haar aanwezigheid. Toch is de Zeeuwse lijn ook tegenwoordig een onmisbare factor voor het personenvervoer. Toen spoorbeheerder ProRail in het voorjaar van 2008 grote onderhoudswerkzaamheden moest uitvoeren en het spoor daardoor enkele weken buiten gebruik was, werd direct duidelijk hoeveel mensen afhankelijk zijn van het spoor. Ook het voornemen om op het moment dat de HSL gaat rijden, de Beneluxtrein op te heffen, stuit vooral in Zeeland op verzet. Deze Beneluxtrein vormt immers vanuit Zeeland via Roosendaal een belangrijke verbinding voor veel Zeeuwen met hun werk of opleiding in België.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 46