Ook het goederenvervoer maakt nog steeds dankbaar gebruik van het aanwezige spoor De Vlissingse haven is via de Sloelijn en de Zeeuwse lijn verbonden met het Duitse achterland, nu nog vooral via de Brabantse lijn, maar in de nabije toekomst vanzelfsprekend ook via de Betuwelijn. ledereen is het erover eens dat spoorvervoer in verhouding tot de over de weg ver voerde vracht qua brandstofverbruik een goed alternatief is. Daartegenover staat wel het nadeel van geluidsoverlast voor omwonenden. Met de toename van het vervoer per spoor in het verschiet zal flink gewerkt moeten worden aan dit probleem. Mede om die reden houdt de huidige Sloelijn eind 2008 op te bestaan. Men is hard bezig aan de afronding van de nieuwe Sloelijn. Deze wordt in tegenstelling tot de oude lijn geëlektrificeerd en mijdt de woonkernen. Er is bij de aanleg gebruik gemaakt van geluiddempende middelen. Stationsplein Hulst. Het is het laatste overblijfsel van de lijn Terneuzen-Mechelen in Hulst (anno 2008 wordt het gebouw gebruikt door bierbrouwerij De Halve Maan). In Zeeuws-Vlaanderen beperkt het spoor zich tot een goederenlijn vanaf het terrein van Dow Chemicals naar België. Via de draaibrug bij Sas van Gent loopt een vertak king naar de overkant van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, richting Axel. Hoewel het een bescheiden spoorverbinding is, neemt het belang wel toe, getuige de komst van een nieuwe railterminal op het Valuepark Terneuzen, het chemisch-logistie- ke bedrijventerrein dat Zeeland Seaports samen met Dow Benelux exploiteert aan de Braakmanhaven. Door deze terminal ligt de weg naar Europa, via het grote spoorweg knooppunt in Ludwigshafen open voor goederenvervoer van en naar Terneuzen. Uiteraard blijft ook in Zeeland voor het spoor nog wel wat te wensen over. Rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen, is vooral havenautoriteit Zee land Seaports een groot voorstander van de komst van twee extra goederensporen,

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 48