De Sloeboog: Zeeuwen sneller in Antwerpen die ervoor moeten zorgen dat de bereikbaarheid van Zeeland sterk wordt verbeterd. Zo wordt al jaren gesproken over de lijn Axel-Zelzate. Nu nog rijden goederentreinen via de draaibrug over het Kanaal van Gent naar Terneuzen naar het spoor aan de an dere zijde van het Kanaal. Deze omweg blijft bestaan, ook na de aanleg van de tunnel bij Sluiskil. Een rechtstreekse lijn vanuit Terneuzen, via de Axelse Vlakte, naar Zelzate maakt deze kant van het Kanaal beter en sneller bereikbaar: een voordeel dat huidige en toekomstige bedrijven op de Axelse Vlakte zeker zal aanspreken. Een tweede plan waarover al geruime tijd wordt gesproken - dit lijkt haast een typisch Zeeuwse bezigheid te worden - is de Sloeboog oftewel VEZA, lijn 11. Deze In Draaiburg staan nog gebouwen van de tramwegmaatschappij SBM. In de vroegere werkplaats (die nu wordt gebruikt door een boer) liggen nog steeds oude nagels en andere materialen die herinneren aan weleer lijn moet het Zeeuwse spoor tussen Rilland-Bath en Bergen op Zoom verbinden met het goederenspoor bij Antwerpen. Zo wordt een snelle verbinding tot stand gebracht met de IJzeren Rijn, het goederenspoor dat door België en Zuid-Limburg naar Duits land voert. Bovendien zal door dit nieuwe spoor de omweg die de goederentreinen nu nog moeten maken (naar Kijfhoek in Zuid-Holland) tot het verleden behoren, met alle voordelen van brandstofbesparing. Heeft iemand eigenlijk al eens bedacht dat deze Sloeboog een prima mogelijkheid zou zijn om ook personen snel vanuit Zeeland naar Antwerpen te vervoeren? Foto's werkzaamheden: Eut van Berkum. Overige foto's: Peter Verdurmen. Foto volgende pagina: Wouter Apner.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 49