Inspelen op ontwikkelingen verhouding import-export te verbeteren." Uitgaande lading is heel belangrijk voor het bedrijf. Als de schepen die bij Verbrugge hun lading lossen, nieuwe retourlading aan boord kunnen nemen, scheelt dit de rederij enorme kosten. Verbrugge Terminals beschikt over 50 hectare overdekte opslagruimte en 180 hectare terrein, waarvan de helft eigendom is. De andere helft valt onder erfpachtcontrac ten met Zeeland Seaports, het samenwerkingsverband van de provincie en de drie Zeeuwse gemeenten rond de havens Vlissingen, Borssele en Terneuzen. De kades van Verbrugge Terminals zijn eigendom van Zeeland Seaports, die de kades bouwen en beheren en die investeringen terugverdienen met het innen van zeehavengelden. Voor het gebruik van de kades heeft Verbrugge een voorkeursrecht. De grote groei komt uit de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China). Martin Verbrugge is er al geweest en een nieuwe reis zit in de planning. Shanghai bezocht hij met de huidige Commissaris der Koningin, Karla Peys, die toen nog Minister van Verkeer Waterstaat was. In 2006 werden de eerste commerciële con tacten gelegd. Verbrugge heeft een Chinese vertegenwoordigster in Peking, die de bezoeken voorbereidt en meegaat als tolk/vertaler. Martin Verbrugge: "Een goede voorbereiding en het opbouwen van een relatie is van wezenlijk belang. Wij moeten er vaak heen en geduld hebben; we kunnen niets forceren. Als er nieuwe contracten worden getekend, profiteert niet alleen Vlissingen-Oost hiervan, maar ook Terneu zen."

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 55