De locatie van de Vlissingse haven is uniek, direct gelegen aan diep vaarwater. De
achterlandverbindingen zijn erg goed. De lading die in Vlissingen aankomt, gaat via
kleinere zeeschepen, binnenvaart, rail en wegvervoer naar de afnemer. Belangrijk is
dat de Sloelijn, het goederenspoor dat het Sloegebied verbindt met het hoofdspoor
Vlissingen-Roosendaal, eind 2008 in gebruik wordt genomen. Hiermee wordt de
railontsluiting van Vlissingen-Oost verbeterd. Door de economische groei in het Sloe
gebied zullen in de toekomst meer goederentreinen gebruikmaken van deze verbin
ding. Zeeland Seaports wil inspelen op de mondiale containergroei, die vereist dat er
meer ruimte komt voor containeroverslag.
Zeeland Seaports heeft daarom plannen voor de ontwikkeling van de Westerschelde
Container Terminal (WCT), die een overslagcapaciteit moet krijgen van circa twee mil
joen containers per jaar. Aan de 1800 meter lange kade moeten - onafhankelijk van
het tij - vijf 'deep sea' containerschepen tegelijkertijd kunnen worden afgehandeld.
In oktober 2007 is Zeeland Seaports begonnen met de bouw van de Scaldia Container
Terminal, die geëxploiteerd wordt door Sea-lnvest en Zuidnatie. Deze terminal krijgt
een diepzeekade met een lengte van 900 meter; er kunnen schepen met een diep
gang van veertien meter aanleggen. Verbrugge bouwt, als alle plannen doorgaan,
verder op de bestaande kade van Zeeland Terminal aan de Quarleshaven. In 2000
zijn deze kades en opslagruimtes overgenomen door Verbrugge van de NV Haven
van Vlissingen. Verbrugge Container Terminals (VCT) krijgt een capaciteit van 2,9
miljoen TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) per jaar. Martin Verbrugge hoopt - hij is
daar optimistisch over - in het najaar 2008 het licht op groen te krijgen voor de start
van de bouw in 2009. Het gaat hier om een belangrijke investering van zo'n 348 mil
joen euro. Dat is altijd nog aanmerkelijk goedkoper dan de twee andere terminals die
geheel nieuw aangelegd moeten worden. Voor Verbrugge is de nieuwe terminal een