Logistiek is meer dan laden en lossen
Martin Verbrugge vervolgt zijn verhaal: "Wij zijn in feite de enige terminal die binnen
een periode van drie jaar operationeel kan zijn. Alle andere grote projecten als WCT,
Maasvlakte2 en de Antwerpse uitbreiding gaan langer duren. De Maasvlakte komt in
2014 gereed. Wij zijn al een bestaande haven; we hoeven geen Milieueffectrappor
tage (MER) te doen, omdat er al een containerhaven is. De VCT kan in 2010 klaar zijn
en in 2011 operationeel. De activiteiten in de Vlissingse binnen- en buitenhaven zijn
afgestoten, omdat we niet in een spagaat wilden komen; we willen ons concentreren
op Vlissingen-Oost en Terneuzen."
Gaat Terneuzen lijden onder de uitbreidingen in Vlissingen-Oost?
Martin Verbrugge: "Terneuzen gaat van de containerterminal profiteren. Dat is nu al
zo. Klanten die traditiegetrouw naar Vlissingen gingen, brengen we geleidelijk over
naar Terneuzen. Het betreft kleinere schepen. Terneuzen heeft nog ruimte en er zijn
heel goede binnenvaartverbindingen. Een betere aansluiting vanuit Zeeuws-Vlaande-
ren over de weg naar België is wel wenselijk. Tevens is het noodzakelijk dat Terneuzen
qua spoorvervoer gelijkgesteld wordt met Zeebrugge en Antwerpen."
In het containergeweld vergeten we bijna de taken die bij een 'logistic service
provider' als Verbrugge horen, zoals de functie van scheepsagent, het regelen van
douaneactiviteiten, het zorgen voor de planning van de ligplaatsen, proviand-aanleve
ring en de zorg voor de sleepboten, alsmede het onderhouden van contacten met de
loodsen over aankomst- en vertrektijden. Verbrugge heeft mensen bij de sleepdienst
werken die de sleepboten voor het gehele gebied Vlissingen,Terneuzen en Gent plan
nen, 24 uur per dag. Verbrugge wil een klant zoveel mogelijk diensten, toegevoegde
waarde, aanbieden. Ook worden beschadigde producten, zoals bijvoorbeeld rollen
papier, hersteld en opnieuw gelabeld, zodat ze toch naar de klant kunnen verstuurd
worden.
Daarnaast is er voor het vervoer over het water contact met reders. Er worden bin
nenvaartschepen gecharterd. Verbrugge bezit geen eigen schepen. Als scheepsagent
behandelt Verbrugge jaarlijks zo'n 3300 schepen. Wel beschikt de onderneming over
een eigen transportbedrijf met locaties in Terneuzen, Vlissingen, Etten-Leur, Gent,
Felixstowe en Tarragona: Verbrugge Internationale Wegtransporten. Het wegtransport
regelt het vervoer van en naar havens in heel Europa. Deze 'wegvloot', voorzien van
satellietnavigatie, beschikt over een wagenpark van 600 vrachtauto's en zo'n 1000
opleggers. Op de weg zijn de wagens te herkennen aan de gele en groene kleuren die
onderdeel zijn van de huisstijl van de Verbrugge Groep.
Sommige contacten zijn ontstaan door oude relaties. De Glasfabriek Sas van Gent is
onderdeel van Saint Gobain. Door die oude connectie is Isover Etten-Leur, eveneens
een onderdeel van deze Franse multinational voor wegtransport, in beeld gekomen,
in 1962, toen de fabriek in Etten-Leur gebouwd werd. Verbrugge verzorgt nog steeds
de Benelux-transporten voor Isover. De huidige vrachtauto's zijn multi-inzetbaar en
worden ook ingezet voor combinatieladingen.