Logistiek is meer dan laden en lossen Martin Verbrugge vervolgt zijn verhaal: "Wij zijn in feite de enige terminal die binnen een periode van drie jaar operationeel kan zijn. Alle andere grote projecten als WCT, Maasvlakte2 en de Antwerpse uitbreiding gaan langer duren. De Maasvlakte komt in 2014 gereed. Wij zijn al een bestaande haven; we hoeven geen Milieueffectrappor tage (MER) te doen, omdat er al een containerhaven is. De VCT kan in 2010 klaar zijn en in 2011 operationeel. De activiteiten in de Vlissingse binnen- en buitenhaven zijn afgestoten, omdat we niet in een spagaat wilden komen; we willen ons concentreren op Vlissingen-Oost en Terneuzen." Gaat Terneuzen lijden onder de uitbreidingen in Vlissingen-Oost? Martin Verbrugge: "Terneuzen gaat van de containerterminal profiteren. Dat is nu al zo. Klanten die traditiegetrouw naar Vlissingen gingen, brengen we geleidelijk over naar Terneuzen. Het betreft kleinere schepen. Terneuzen heeft nog ruimte en er zijn heel goede binnenvaartverbindingen. Een betere aansluiting vanuit Zeeuws-Vlaande- ren over de weg naar België is wel wenselijk. Tevens is het noodzakelijk dat Terneuzen qua spoorvervoer gelijkgesteld wordt met Zeebrugge en Antwerpen." In het containergeweld vergeten we bijna de taken die bij een 'logistic service provider' als Verbrugge horen, zoals de functie van scheepsagent, het regelen van douaneactiviteiten, het zorgen voor de planning van de ligplaatsen, proviand-aanleve ring en de zorg voor de sleepboten, alsmede het onderhouden van contacten met de loodsen over aankomst- en vertrektijden. Verbrugge heeft mensen bij de sleepdienst werken die de sleepboten voor het gehele gebied Vlissingen,Terneuzen en Gent plan nen, 24 uur per dag. Verbrugge wil een klant zoveel mogelijk diensten, toegevoegde waarde, aanbieden. Ook worden beschadigde producten, zoals bijvoorbeeld rollen papier, hersteld en opnieuw gelabeld, zodat ze toch naar de klant kunnen verstuurd worden. Daarnaast is er voor het vervoer over het water contact met reders. Er worden bin nenvaartschepen gecharterd. Verbrugge bezit geen eigen schepen. Als scheepsagent behandelt Verbrugge jaarlijks zo'n 3300 schepen. Wel beschikt de onderneming over een eigen transportbedrijf met locaties in Terneuzen, Vlissingen, Etten-Leur, Gent, Felixstowe en Tarragona: Verbrugge Internationale Wegtransporten. Het wegtransport regelt het vervoer van en naar havens in heel Europa. Deze 'wegvloot', voorzien van satellietnavigatie, beschikt over een wagenpark van 600 vrachtauto's en zo'n 1000 opleggers. Op de weg zijn de wagens te herkennen aan de gele en groene kleuren die onderdeel zijn van de huisstijl van de Verbrugge Groep. Sommige contacten zijn ontstaan door oude relaties. De Glasfabriek Sas van Gent is onderdeel van Saint Gobain. Door die oude connectie is Isover Etten-Leur, eveneens een onderdeel van deze Franse multinational voor wegtransport, in beeld gekomen, in 1962, toen de fabriek in Etten-Leur gebouwd werd. Verbrugge verzorgt nog steeds de Benelux-transporten voor Isover. De huidige vrachtauto's zijn multi-inzetbaar en worden ook ingezet voor combinatieladingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 58