De oorsprong Anton Verbrugge Senior is begonnen als wegvervoerder. Met een compagnon kocht hij na de oorlog wat oude legerauto's. Het was een moeilijke tijd en er moest hard gewerkt worden om het hoofd boven water te houden. Verbrugge was een be kende in het Terneuzense straatbeeld. Opvallend was de paard-en-wagen, die ingezet werd op begrafenissen en trouwerijen. Langzamerhand begon in de jaren vijftig de vrachtautomarkt te groeien. Een piek werd bereikt na de watersnood: het aanvoeren van bouwmaterialen was toen een belangrijke taak. Anton Verbrugge zei tegen zijn compagnon: "Als jij nu de begrafenissen en trouwe rijen doet, dan ga ik met de vrachtwagens door." En zo gebeurde het, in 1958. Verbrugge ging onder zijn eigen naam door als wegvervoerder. Het jaar 1958 wordt door de firma dan ook als startjaar gezien. Anton Verbrugge had toen zes vracht auto's. Die Daf's werden geleverd door mijnheer Huub van Doorne persoonlijk, die ze ook nog financierde. Die goede relatie met Daf is er nog altijd. Verbrugge is nog steeds Daf-dealer. In de jaren zestig trok het werk aan. De Glasfabriek Sas van Gent en bouwfirma De Hoop waren grote klanten. Ook vestigde Dow zich in Terneuzen en er was wegver voer nodig. Verbrugge kon als lokale vervoerder zijn positie bij Dow langzaam op- en uitbouwen. In 1968 werd een 'joint venture' aangegaan met August de Meijer, de firma die zich toelegde op de havenactiviteiten in Terneuzen. Van oorsprong waren de De Meijer's herbergiers. In de herbergen bij het veer en later aan de kade kwamen veel schippers. Zij bevoorraadden zich bij de herbergier en lieten er hun post bezorgen. De Meijer ging allerlei andere diensten voor de schippers verrichten, zoals inklaren en bevrach-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 59