flog meer toekomst Harde werker De toekomst is niet alleen sprake van de Verbrugge Container Terminals; er wordt op meerdere borden tegelijk geschaakt. Zo is er belangstelling voor het haven terrein van de Zeeland Aluminium Company NV (Zalco), het voormalige Pechiney, dat nu in handen is van de Britse investeerder Gary Klesch, samen met het voormalige Flushing Marine Terminalterrein goed voor 50 hectare. Als de plannen doorgaan, kan een kade van 800 meter gebouwd worden. Verbrugge zou dan zijn huidige stukgoed- activiteiten van de Zeeland Terminal naar dit gedeelte kunnen verhuizen. De grote belangstelling voor dit terrein in Vlissingen-Oost zegt veel over de goede ligging van Vlissingen. Verbrugge Terminals mag het mede op haar conto schrijven dat Vlissingen als belangrijke haven op de kaart is gezet. Vlissingen is ook in de markt voor de cruisevaart. Er moet een passagiersterminal dicht bij de stad komen. Tot die tijd kunnen de cruiseschepen aan de Scaldiahaven van Ver brugge Terminals afmeren. Wat goed voor Zeeland is, is ten slotte ook goed voor de haven. Martin Verbrugge zelf ziet de cruisevaart als een heel andere tak van sport. De reiswereld en de verlader/transporteur hebben weinig met elkaar gemeen. Terug naar de eigen leest: aan de Zevenaarhaven in Terneuzen is inmiddels een klein schalige containeryard van twee hectare opgestart. Hiervoor werd een mobiele haven kraan aangekocht. Martin Verbrugge: "Als logistieke dienstverlener spelen we bij de bulkterminal in Terneuzen in op de verdere ontwikkelingen van mest- en biobrandstof fen. De kunstmestindustrie is bezig aan een enorme opleving. Dat blijft de komende jaren zo: het heeft te maken met de mondiale voedseltekorten door het veranderende consumptiepatroon, dat steeds meer vraag naar landbouwproducten laat zien." Zomaar een slag in de lucht, natte vingerwerk? Martin Verbrugge:"Ik ben wars van speculeren; als wij uitbreiden, moeten we ervan overtuigd zijn dat we met een groeimarkt te maken hebben. Analyses en meerjaren- prognoses liggen ten grondslag aan zo'n belangrijke beslissing. Vergeet niet dat het weer een grote diepte-investering is. Wij zijn een heel erg kapitaalintensief bedrijf en dat vraagt dat je te allen tijde bij de les moet blijven. Inschattingsfouten worden keihard afgestraft." Hoe houdt Martin Verbrugge zich scherp? "Ik ben altijd gemotiveerd. Ik heb de verantwoordelijkheid voor het bedrijf, en vergeet niet: voor alle medewerkers, zo'n 1.200 man, 850 vaste personeelsleden en hon derden contractors. Dat betekent dat we het bedrijf op koers moeten houden, ieder moment van de dag. Dat betekent simpelweg veel uren maken. Ik, een havenbaron? Zo voel ik me niet, verre van dat. Ik ben gewoon een harde enthousiaste werker, maar wel iemand die vindt dat, als je ergens voor kiest, je weloverwogen, met een drive om te presteren ervoor moet gaan. Dat vereist een goede gezondheid en een goede conditie."

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 62