flog meer toekomst
Harde werker
De toekomst is niet alleen sprake van de Verbrugge Container Terminals; er
wordt op meerdere borden tegelijk geschaakt. Zo is er belangstelling voor het haven
terrein van de Zeeland Aluminium Company NV (Zalco), het voormalige Pechiney, dat
nu in handen is van de Britse investeerder Gary Klesch, samen met het voormalige
Flushing Marine Terminalterrein goed voor 50 hectare. Als de plannen doorgaan, kan
een kade van 800 meter gebouwd worden. Verbrugge zou dan zijn huidige stukgoed-
activiteiten van de Zeeland Terminal naar dit gedeelte kunnen verhuizen. De grote
belangstelling voor dit terrein in Vlissingen-Oost zegt veel over de goede ligging van
Vlissingen. Verbrugge Terminals mag het mede op haar conto schrijven dat Vlissingen
als belangrijke haven op de kaart is gezet.
Vlissingen is ook in de markt voor de cruisevaart. Er moet een passagiersterminal dicht
bij de stad komen. Tot die tijd kunnen de cruiseschepen aan de Scaldiahaven van Ver
brugge Terminals afmeren. Wat goed voor Zeeland is, is ten slotte ook goed voor de
haven. Martin Verbrugge zelf ziet de cruisevaart als een heel andere tak van sport. De
reiswereld en de verlader/transporteur hebben weinig met elkaar gemeen.
Terug naar de eigen leest: aan de Zevenaarhaven in Terneuzen is inmiddels een klein
schalige containeryard van twee hectare opgestart. Hiervoor werd een mobiele haven
kraan aangekocht. Martin Verbrugge: "Als logistieke dienstverlener spelen we bij de
bulkterminal in Terneuzen in op de verdere ontwikkelingen van mest- en biobrandstof
fen. De kunstmestindustrie is bezig aan een enorme opleving. Dat blijft de komende
jaren zo: het heeft te maken met de mondiale voedseltekorten door het veranderende
consumptiepatroon, dat steeds meer vraag naar landbouwproducten laat zien."
Zomaar een slag in de lucht, natte vingerwerk?
Martin Verbrugge:"Ik ben wars van speculeren; als wij uitbreiden, moeten we ervan
overtuigd zijn dat we met een groeimarkt te maken hebben. Analyses en meerjaren-
prognoses liggen ten grondslag aan zo'n belangrijke beslissing. Vergeet niet dat het
weer een grote diepte-investering is. Wij zijn een heel erg kapitaalintensief bedrijf
en dat vraagt dat je te allen tijde bij de les moet blijven. Inschattingsfouten worden
keihard afgestraft."
Hoe houdt Martin Verbrugge zich scherp?
"Ik ben altijd gemotiveerd. Ik heb de verantwoordelijkheid voor het bedrijf, en vergeet
niet: voor alle medewerkers, zo'n 1.200 man, 850 vaste personeelsleden en hon
derden contractors. Dat betekent dat we het bedrijf op koers moeten houden, ieder
moment van de dag. Dat betekent simpelweg veel uren maken. Ik, een havenbaron?
Zo voel ik me niet, verre van dat. Ik ben gewoon een harde enthousiaste werker, maar
wel iemand die vindt dat, als je ergens voor kiest, je weloverwogen, met een drive
om te presteren ervoor moet gaan. Dat vereist een goede gezondheid en een goede
conditie."