Er zijn nog steeds grenzen Het is zomaar een momentopname uit het leven van de directeur van de Oosterbaan Transportgroep. Stakingen, visquota, het inspelen op het veranderende visaanbod, de toenemende macht van de grote supermarktketens, de stijgende dieselprijzen, reke ningrijden en kilometerheffing nopen een vervoerder tot creativiteit. Efficiency wordt bereikt door de krachten te bundelen. Zijn wagenpark van 130 wagens legt jaarlijks 25 miljoen kilometer af. Daarmee verdienen de 260 personeelsleden hun inkomen. En dat moet zo blijven. Een makkie? Jan Oosterbaan: "De huidige situatie in de transportsec tor is zo, dat zeven van de tien transporteurs met verlies rijden. Wij willen niet in de min komen. Dat betekent hard knokken." Wagens van Transport Vooruit in de jaren zeventig. Het wegtransport groeide de laatste jaren omdat het zo goedkoop, flexibel en betrouwbaar is. Dat betreft met name de nichemarkt van verse producten. Hoewel Jan Oosterbaan spoorvervoer niet uitsluit, blijkt het in de meeste gevallen voor zijn markt te duur en ook onbetrouwbaar. De spoorwegen zijn nationaal georganiseerd; overal kan wel iets mis gaan, bijvoorbeeld een wagon die zomaar een paar dagen op een emplacement blijft staan, hetgeen voor verse vis natuurlijk rampzalig is. Twintig jaar geleden bleek het goedkoper te zijn - inclusief de voorbehandeling van etikette ren - vanuit Breskens een wagen naar Zürich te laten rijden dan om eenzelfde hoeveel heid vis vanuit Basel per trein naar Zürich te vervoeren I Wellicht was het wegtransport te goedkoop, in verhouding tot het treinvervoer. Daarin komt nu verandering door de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 66