stijgende brandstofkosten. De transporteurs zijn genoodzaakt de kosten van diesel als flexibele post in de transportkosten door te berekenen. Dat is niet verwonderlijk, als je beseft dat het om twintig procent van de totale kosten gaat. Een ander probleem is het dichtslibben van het wegennet. Men tracht dit op te lossen door het gericht verschuiven van de financiële lasten van mobiliteit: rekeningrijden. Er wordt niet langer vanuit het bezit van de auto betaald, maar vanuit het gebruik. De vaste lasten maken zo plaats voor variabele lasten. "De politiek", zegt Jan Ooster- baan, "doet er echter niets mee, de opbrengst wordt niet gebruikt voor het wegtrans port. Wij proberen het dichtslibben van het wegennet zoveel mogelijk te vermijden. We doen heel veel 's nachts. We lopen daarmee voor de muziek uit. Wij waren ook de eersten die in het weekeinde gingen rijden. We krijgen ook hier te maken met rekeningrijden. Als men het gebruikt voor het transport, zeg ik: 'ja'. Maar dat doet De Koeijer uit Yerseke dat nu de beschikking heeft over 44 iaaddocks en een gecon ditioneerde terminal met een vloeroppervlak van 3500 m2. men niet. De prijs van dieselolie stijgt constant. Den Haag vindt het wel goed. Hoe hoger die prijs, hoe meer ze ontvangen. Uiteindelijk zijn wij weer de melkkoe. Het transport zelf en het dichtslibben van de wegen, daaraan wordt niets gedaan. Het is een Europees probleem. Nog een andere kwestie is dat regels verschillend worden geïnterpreteerd: drie uur te lang rijden in België kost 500 Euro, in Frankrijk 1000 en in Duitsland niets. In Duitsland is op 1 januari 2005 wel de 'LKW-Maut' ingevoerd, een belasting voor het rijden met een vrachtwagen op de Autobahnen en enkele drukke Bundesstrassen. Voor deze tol heffing heeft elke transporteur een kastje aan boord. Europees hebben we te maken met tal van verschillen; dat is een doffe ellende. Frankrijk en Spanje zijn de moeilijke landen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 67