Problemen en oplossingen We zijn hard op weg de melkkoe van Europa te worden. We kunnen geen vuist ma ken, er is geen eenheid gekomen nadat de grenzen zijn afgeschaft. Met die per land verschillende regels bestaan de grenzen nog wel degelijk. Als je vroeger aan de grens kwam, dan had je altijd een kistje vis klaarstaan voor de douane. Dat was goed voor de doorstroming, dan kon je zo doorrijden. Iedere wagen kreeg een kistje vis mee." De stijgende dieselprijzen zijn debet aan stakingen. Onlangs zaten zo'n twin tig wagens van de Oosterbaan Transportgroep vast, toen truckers in Italië de weg blokkeerden. Dat kostte handenvol geld en daartegen kun je je niet verzekeren. Die pech kan ook dicht bij huis optreden. Wegens dansende hoogspanningslijnen door Het wegsmijten van een sigaret veroorzaakte deze schade in de beginjaren zestig ijzelvorming was de Westerscheldetunnel gesloten. Een vrachtwagen zat vast op de vrijdagavond en kon niet op tijd de vismarkt in Rungis bereiken. De eerstvolgende markt was de maandagnacht. Toen was de vis van mindere kwaliteit, en omdat we te laat waren, kostte het geld. Het was een schade van 25.000 Euro en dan praten we nog maar over één vrachtwagen. Stakingen en blokkades appelleren aan creativiteit. Zoals die keer dat Oosterbaan in het midden van Denemarken een trein charterde. De hele crew stond op het perron van Flensburg om alles over te laden. De Oosterbaan Groep was de enige die op deze manier de stakingen omzeilde, die twee weken duurden. Gedurende die stakingen was Oosterbaan de enige die met verse vis uit Scandinavië kon komen. Er is toen heel wat geld verdiend. Even leek de wereldhit van Abba, "Money, money, money", realiteit geworden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 68