Supermarktketens en groepage baan Groep heeft bij De Koeijer Transport onlangs een nieuwe terminal in gebruik genomen. Stilstaan is achteruitgang en risico's horen nu eenmaal bij het ondernemen. Je moet er toch niet aan denken dat de productie en handel van Zeeuwse mosselen teloor zou moeten gaan! Kweek heeft de toekomst. Naast zalm wordt tilapia, een tropische vis afkomstig uit Zuid-China en Indonesië, aangevoerd. Die vis kan zowel in brak, zout als zoet water leven en heeft veel weg van de baars. Een andere exoot is pangasius, een straalvin- nige vis uit de familie van de reuzenmeervallen. Vis uit de tropen wordt per vliegtuig aangevoerd. Ook containerschepen voeren vis aan. Voor 1000 dollar vervoer je al een container vis. En een containerschip kan zo'n 16.000 containers meenemen. Het moderne kantoor van De Koeijer in Yerseke. Supermarkten hebben 70 procent van de verse-vishandel in handen. In Zwitser land bevoorraadt de Oosterbaan Transportgroep de supermarktketens Migros, Co-op en Manor. Volle wagens met vis reden vroeger van Scandinavië naar Zwitserland. Nu zeggen de Zwitserse klanten: "Ga even langs het vliegveld van Frankfurt voor Argen tijnse heek.Het gevolg is dat we nu een volle wagen in Frankfurt laden. Iedere week halen we ook twintig ton vis uit Zimbabwe. Oeganda en Kenia volgen als visexporte- rend landen. Met faxen en e-mails volgen de planners van Oosterbaan deze ladingen. Vanuit alle windstreken komt de vis op de terminals. Markering - het bestickeren met codes - moet ervoor zorgen dat de lading op tijd op de vereiste bestemming wordt afgeleverd. Wie voor maandagochtend om 07.00 uur een partij heeft besteld, moet er van op aan kunnen dat de vis op dat tijdstip ook geleverd is.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 73