Productie uiteindelijk ook langs deze weg vestigen. Op halteplaatsen waar het verkeer af en toe kan stilstaan, ontstaat dienstverlenende economische activiteit. In feite zijn deze ontsluitingspunten niets anders dan miniknooppuntjes. Hier vermengt een dienst zich met een verkeersstroom, bijvoorbeeld in de vorm van opslag, onderhoud of repara tie. In onze huidige tijd maken deze corridors niet alleen meer deel uit van regionale transportwegen, maar bestaan zij ook op Europees en mondiaal niveau. Zo is de as Rotterdam - Breda - Antwerpen het best te typeren als een regionale verkeerscorridor. De Westerschelde is een mondiale scheepvaartcorridor. Hoe op de knooppunten van verkeersstromen bijna als vanzelf grote economische kernen ontstaan, wordt geïllustreerd op afbeelding 1De provincie Zeeland bevindt in de buurt van de grote knooppunten Randstad en Antwerpen. Afbeelding 1. Sterke economische kernen op knooppunten In elk wegenstelsel is ergens een beginpunt, waar productie plaats vindt en een product voor het eerst op de weg gebracht wordt. In de oudste tijden waren het vooral agrarische producten, alsmede visserij- en mijnbouwproducten die hun weg naar een klant zochten. Basisproductie levert echter een relatief lage toegevoegde waarde op. Bij productiecentra ontstonden van oudsher dan ook kleinere economi sche leefgemeenschappen in de vorm van dorpen en kleinere steden. Naarmate de toegevoegde waarde van het productieproces hoger is, zijn de leefgemeenschappen dus groter. Ook dit principe werkt in de huidige tijd nog steeds. Het is veelzeggend dat onze huidige grootste agglomeraties zijn ontstaan op moderne knooppunten zoals luchthavens, en de kleinere woonclusters als vanouds in typische productiegebieden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 91