De situatie in Zeeland
kracht weergegeven. Deze index is opgebouwd uit een aantal componenten: hoeveel
er aan research wordt uitgegeven, aan (hoger) onderwijs, het aantal verleende paten
ten en dergelijke. Dan blijkt dat Ierland beneden de middenmoot zit, in termen van
innovatiekracht (zie tabel 2).
Maar wat heeft men dan wèl gedaan? In termen van ons denkmodel hebben de leren
van Dublin een enorm informatieknooppunt gemaakt, door in te breken in de grote
kennis- en informatiecorridor tussen Europa en de Verenigde Staten. De infrastructuur
is voortvarend aangepakt met de aanleg van een groot datanet, maar ook in de vorm
van belastingmaatregelen door de overheid. Daarna ging het vanzelf. Innovatieve on
dernemers zijn massaal in Dublin neergestreken. De toegevoegde waarde van het be
werken van kennis en informatie blijkt zeer hoog en ook nog eens schoon te zijn. Wat
ongetwijfeld ook heeft meegespeeld, is dat Ierland voor veel jongeren 'the place to
be' is, waardoor jonge werknemers uit heel Europa konden worden aangetrokken.
Tabel 2. Innovatie-Index Europese landen
Zweden
71
UK
45
Zwitserland
70
Frankrijk
43
Finland
66
Ierland
41
Denemarken
57
Noorwegen
40
Duitsland
55
Italië
34
Oostenrijk
49
Spanje
30
België
47
Portugal
27
Nederland
45
Griekenland
21
Kijken we vanuit het inzicht van knooppunten en corridors naar Zeeland, dan
kunnen we de contouren voor het Zeeuwse economische ontwikkelingspotentieel
schetsen.
Zeeland beschikt over slechts twee knooppunten: Goes en Terneuzen. Sinds de aan
leg van de Westerscheldetunnel (infrastructuur) is het gebied Goes/Heinkenszand ko
men te liggen op een (relatief klein) knooppunt van verkeerswegen. Goes is daarna
gaan 'boomen': vanaf 2001 is het inwoneraantal met meer dan 20% gestegen. Het is
in Zeeland een aantrekkelijke plaats voor verkeersweggebonden ondernemers, maar
ook voor hoofdvestigingen van scholen en ziekenhuizen.
Terneuzen ligt op een zich ontwikkelend knooppunt van zowel verkeerswegen als
waterwegen en heeft daardoor misschien wel het grootste ontwikkelingspotentieel
van Zeeland. Als over de weg het Vlaamse achterland beter wordt ontsloten en het