De situatie in Zeeland kracht weergegeven. Deze index is opgebouwd uit een aantal componenten: hoeveel er aan research wordt uitgegeven, aan (hoger) onderwijs, het aantal verleende paten ten en dergelijke. Dan blijkt dat Ierland beneden de middenmoot zit, in termen van innovatiekracht (zie tabel 2). Maar wat heeft men dan wèl gedaan? In termen van ons denkmodel hebben de leren van Dublin een enorm informatieknooppunt gemaakt, door in te breken in de grote kennis- en informatiecorridor tussen Europa en de Verenigde Staten. De infrastructuur is voortvarend aangepakt met de aanleg van een groot datanet, maar ook in de vorm van belastingmaatregelen door de overheid. Daarna ging het vanzelf. Innovatieve on dernemers zijn massaal in Dublin neergestreken. De toegevoegde waarde van het be werken van kennis en informatie blijkt zeer hoog en ook nog eens schoon te zijn. Wat ongetwijfeld ook heeft meegespeeld, is dat Ierland voor veel jongeren 'the place to be' is, waardoor jonge werknemers uit heel Europa konden worden aangetrokken. Tabel 2. Innovatie-Index Europese landen Zweden 71 UK 45 Zwitserland 70 Frankrijk 43 Finland 66 Ierland 41 Denemarken 57 Noorwegen 40 Duitsland 55 Italië 34 Oostenrijk 49 Spanje 30 België 47 Portugal 27 Nederland 45 Griekenland 21 Kijken we vanuit het inzicht van knooppunten en corridors naar Zeeland, dan kunnen we de contouren voor het Zeeuwse economische ontwikkelingspotentieel schetsen. Zeeland beschikt over slechts twee knooppunten: Goes en Terneuzen. Sinds de aan leg van de Westerscheldetunnel (infrastructuur) is het gebied Goes/Heinkenszand ko men te liggen op een (relatief klein) knooppunt van verkeerswegen. Goes is daarna gaan 'boomen': vanaf 2001 is het inwoneraantal met meer dan 20% gestegen. Het is in Zeeland een aantrekkelijke plaats voor verkeersweggebonden ondernemers, maar ook voor hoofdvestigingen van scholen en ziekenhuizen. Terneuzen ligt op een zich ontwikkelend knooppunt van zowel verkeerswegen als waterwegen en heeft daardoor misschien wel het grootste ontwikkelingspotentieel van Zeeland. Als over de weg het Vlaamse achterland beter wordt ontsloten en het

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 94