kanalenstelsel voor de binnenvaart van Gent naar Frankrijk wordt gemoderniseerd,
ontstaan er grote mogelijkheden.
Vlissingen daarentegen is twee kleine knooppuntfuncties kwijtgeraakt: de auto-
veerverbindingen naar Breskens en eerder al de ferry naar Engeland. Vlissingen ligt nu
achteraan de snelweg en merkt dat het economisch teruggaat. Men moet knokken
om zowel het hoger onderwijs als het ziekenhuis niet kwijt te raken. Marktgericht
onderwijs en dito gezondheidszorg zullen de neiging hebben om zich in de richting
van knooppunten (Goes en Terneuzen) te verplaatsen.
figuur 2. Water- en verkeersknooppunten en corridors in Zeeland en omstreken.
De Westerschelde is een grote mondiale waterwegcorridor die enorme kansen
biedt. Typische corridorachtige bedrijvigheid is duidelijk zichtbaar in het Sloegebied
en rondom Terneuzen (in figuur 2 aangegeven met een groen vierkant). Het is geen
wonder dat er ideeën ontstaan om aan de Noordkant van de Westerschelde ontslui
tingen te realiseren in de vorm van containerterminals als WCT en VCT. Daarmee is
een upgrading van corridor- naar knooppunteconomie mogelijk.
Zeeland is van oudsher een typisch productiegebied van landbouw en visserij. Later
kwamen er vooral de procesindustrie en het toerisme bij. Eenvoudige verblijfsrecreatie
is niets anders dan toeristische productie met een relatief lage toegevoegde waarde.
Als typische productieregio is Zeeland daarmee nog steeds een provincie van kleine
steden en dorpen.