Fictie ujordt uuerhelijhheid
port Europe is echter minder fictief. Er is wel degelijk een heel reële mogelijkheid om
een ondergrondse infrastructuur te laten ontstaan die op alle punten aan de nog te
vestigen bedrijven de aansluitmogelijkheid op reeds aanwezige navelstrengen biedt.
Een vergelijking met de Mahlerlaan-tunnel ligt voor de hand. De Zeeuwse variant zou
echter nog verder kunnen gaan door het introduceren van 'bio-linkages', koppelingen
die uitwisseling tussen bedrijven mogelijk maken, en de introductie van een onder
gronds logistiek transportsysteem: een systeem dat geen gassen of vloeistoffen door
leidingen voert, maar het mogelijk maakt om fysieke producten tussen bedrijven of
tussen logistieke distributiepunten te transporteren. Dat daarmee een verdere oriën
tatie in zuidelijke richting plaatsvindt, is duidelijk.
Hoe van deze fictie werkelijkheid te maken? Daarvoor is nog wel enig onder
zoek nodig. De oplossingsrichting is er echter wel: een stimulerende overheid die mee
denkt en mogelijkheden creëert. Dat kan overigens heel goed in beleidsstimulerende
1881 1889 1910
.4»
1964 1977 1993
1998
2006
2004
2003
Tijdsbalk Opkomst nieuwe netwerken in Amsterdam.
sfeer en door middel van regelingen die een en ander mogelijk maken. En verder zal
er een 'utility service provider' moeten ontstaan, een bedrijf dat de voorzieningen aan
legt en capaciteit aanbiedt waarvoor derden betalen, ofwel een bedrijf dat een met
overheidsgeld aangelegde voorziening exploiteert, capaciteit aan derden aanbiedt,
waarvoor wordt betaald, en langs die weg niet alleen in de exploitatie voorziet maar
ook de investerende overheid terugbetaalt. Van dit laatste is de Westerscheldetunnel
in Zeeland al een prima voorbeeld, dat ook heel goed toegepast zou kunnen worden
bij de 'utility service provider'-gedachte. Een goedlopend Zeeuws initiatief kan dan
worden vertaald naar een andere innovatieve oplossing: een uniek Zeeuws vestigings
klimaat creëren door een duurzame ontwikkeling van de Kanaalzone. Ondergrondse
navelstrengen kunnen nieuwe kansen bieden voor Zeeland, waarbij de al aanwezige
Zeeuwse kennis en ervaring optimaal worden benut en toegepast.
Han Admiraal, lector Ondergronds Ruimtegebruik CARUS