No. 5
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Afb. i. Ewoud de Kat: Vruchtenpluksters.
zonder dat er van een diepere impuls sprake
is. Maar wie, die weet dat dit werk gewonnen
wordt in de uren die een drukke werkkring
aan de schilder over laat, zal het bevreemden,
dat de innerlijke spanning niet altijd aanwezig
is? Eerder zal hij zich dan nog verwonderen
over het feit, dat de droom van Walcheren
zich handhaven kon dwars tegen een ontstel
lende werkelijkheid in.
Betrekkelijk kort immers na de ramp die
het eiland trof, schilderde De Kat als mijme
rend dat schilderij van Veere in een zeer mooi
gezeefd licht, waarin de opgaande lijnen van
de netten der vissersschuiten de blik omhoog
leiden naar het innig geziene torentje van het
Veerse Stadhuis, dat daar rijst in zijn precieuze
rankheid, onverwoestbaar als een geestelijke
waarde. In deze tijd ontstond ook het betrek
kelijk kleine schilderij van drie paarden op
een hoek weiland, als een drieklank van zich
eeuwig verjongend, altijd naar de hemel rei
kend en nooit volkomen te vernietigen leven.
Wat er ook in de schilder gewond werd,
zijn werkkracht zeker niet en niet zijn geloof
in Walcherens onvergankelijkheid.
Toch wordt er met deze werken een periode
afgesloten, er breekt een tijd van kentering
aan. Langzamerhand is De Kat weggegroeid
van de naturalistische uitbeelding, hij begint
meer en meer te transponeren en zijn verlan
gen blijkt uit te gaan naar een schilderij, dat
verbeelde realiteit zal zijn door middel van
een hechte organisatie van aanduidende te
kens. En op deze weg wordt hij geremd door
zijn kleur.
De Kat is ongetwijfeld een colorist, maar
zijn kleur, doorwerkt, rijk, en van een onge
mene bekoring in de samenklank, belemmert
tot nog toe door haar romantische geaardheid
een rigoureuze omzetting der verschijnings-
115