ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 4
koperen gebruiksvoorwerpen, zoals een ronde
beddenpan of een grote glanzend geschuurde
hazenpan brachten een vrolijke noot in de vrij
sombere wandversiering.
De ontwikkeling van het landbouwonder
wijs ging vooraf aan dat van het landbouw-
huishoudonderwijs. Eind 19e eeuw begon het
vakonderwijs van de toekomstige landbouwers
al aardig veld te winnen en men ging be
grijpen, dat, wilde men over de gehele linie
het boerenbedrijf gaan rationaliseren en mo
derniseren, ook de toekomstige boerin meer
en beter, vooral op landbouw- en huishoud
kundig terrein, ontwikkeld moest worden.
In België schreef de toenmalige hoofdin
specteur van de landbouw, de heer P. de
Vuyst, een boek over „De maatschappelijke
rol der boerin" waarin behalve haar betekenis
voor gezin, huishouding en bedrijf, ook ge
schetst werd wat in andere landen, speciaal
Amerika, voor haar werd gedaan.
In Nederland beijverde de heer P. van
Hoek zich een weg te vinden, die leidde
tot landbouwhuishoudkundig onderwijs voor
meisjes. Dit lukte!
De volgende punten stelde hij zich hierbij
ten doel:
ie. Het aanleren van de huishouding en het
beheren van dat gedeelte van het bedrijf,
dat in de regel tot de taak van de boerin
behoort. Met deze doelstelling bestreed
men dus de opleiding op de stedelijke
huishoudscholen, die de meisjes voorna
melijk betere manieren bijbracht, maar
hen vaak verwijderde van de sfeer van
het bedrijf.
2e. Te wijzen op welke manier het grootst
mogelijke nut getrokken kan worden door
het gebruik van producten uit eigen
bedrijf.
3e. Begrip aan te kweken en liefde op te
wekken voor de werkzaamheden waar
door elk idee van sleur wordt verbannen.
4e. Te wijzen op de taak als plattelands
vrouw om mee te helpen haar omgeving
op sociaal gebied ter zijde te staan.
Was-huishoudlokaal van de Prinses Marijkeschool te Schoondijke.
86