ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 jaar waarin tekeningen van hem zijn geda teerd. Het reizen was toen reeds begonnen, of voortgezet. In 1848 was hij in Parijs en zond schetsen van de gebeurtenissen uit die dagen naar Londen, waar Gavarni er een ongepast ge bruik van wist te maken voor zijn eigen werk. Het contact met Engeland werd verstevigd: hij reisde naar Londen, verbleef er geruime tijd en werkte waarschijnlijk mede aan de oprich ting van de Illustrated London News en van Punch. Voor eerstgenoemd blad vervaardigde hij tekeningen van de opera's en nieuwe balletten, die in Londen werden opgevoerd. Vriendschap ontstond met Thackaray, maar het beviel hem niet, dat deze in een publicatie zijn naam had genoemd. Naamloos wilde hij zijn en verwijdering tussen de vrienden was het gevolg. De stad wist hem toch niet zo te boeien als later Parijs, of was het alleen een verschil in leeftijd, toen en later? Hij ging weer op reis, steeds nog verbonden aan de Illustrated London News, naar Bulgarije, Spanje, Italië en Egypte, tekenend en scherp waarnemend. Toen de Krimoorlcg uitbrak, was hij de aangewezen man om het Londense blad illustratiemateriaal te verschaffen. Aan grijpende tonelen werden door deze oud militair vastgelegd, zelf steeds koelbloedig en onbewogen in zijn dandysme, sigaar tussen de lippen, terwijl het kanon bulderde en de cavalerie zijn charges uitvoerde: taken on the spot. Later heeft Baudelaire enkele teke ningen uit deze periode beschreven; de origi nelen, die iedere avond met acht of negen tegelijk per koerier verzonden werden, zijn nagenoeg alle verloren gegaan, de reproducties zijn slecht. Niet alleen de gevechten werden door Guys in beeld gebracht, ook de soldaten en officieren tijdens de gevechtspauzes, begra fenissen, de zieken en gewonden: een slordig geklede man in gesprek met twee verpleegsters in een veldhospitaal vervuld van de benauwde sfeer van sterven en dood my humble self. Na de oorlog trok hij, over Konstantinopel en Athene naar Parijs. Daar begon zijn be staan als onofficieel geschiedschrijver van het Tweede Keizerrijk: de geschiedenis verbeeld. De stad boeide hem, zou hem niet meer los laten. „Hij bewoonde een zeer bescheiden zolderkamer in de rue de Provence, levend van een kleine toelage, die een rijke neef, Barthélemy. hem regelmatig deed toe komen" (Nadar). Zijn buren kregen hem zelden te zien. Gewoonlijk stond hij pas tegen zonsondergang op. Dan trok hij de stad in, om zich heen ziende en alles in zich op nemende wat zij hem, die bezeten was van menigten, te geven had. („Tout homme disait un jour M.Gtout homme qui n'est pas accablé par un de ces chagrins d'une nature trop positive pour ne pas absorber toutes les facultés, et qui s'ennuie au sein de la multitude est un sot! un sot! et je le méprise!"). Rij tuigen en paarden, de paarden vooral boeiden de vroegere cavalerist. Deze tekende hij wel met het volle licht, maar toch begon pas met de avond voor hem het werkelijke leven: dandys en „lions", bals en theatervoor stellingen (de Keizerin in haar loge), mili tairen. Vooral ook: vrouwen en meisjes, meisjes van alle „rangen", de lichte meisjes incluis. High life en low life, 's Nachts thuis, begon hij te werken. Baudelaire beschrijft, hoe Guys nimmer naar een „model" werkte, steeds tekende wat hij te voren gezien had (l'art mnémonique). Dan riep hij die sfeer weer op en op het papier ontstonden die boeiende evocaties van theaters en équipages, de wrange weergave van de scènes in de bordelen: de meisjes triest of brutaal; de klanten belachelijk. Alleen de soldaten en de meisjes samen zijn met een zekere „vertedering" weergegeven. Plotseling werd Parijs dan door zijn tekeningen overstroomd; op een morgen kon men ze in kleine winkeltjes kopen, waar ze in slingers achter de ramen hingen, voor een krats maar bijna niemand kende de vervaardiger, die zich zorgvuldig schuilhield en zijn werk vrijwel nimmer signeerde. Toch was Guys niet zonder vrienden gebleven: hij ging om met Gavarni, Gautier, de Goncourts, Baudelaire, later met Nadar. Van de hand van 92

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 22