No. 4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Baudelaire verscheen in de Figaro in 1863 een serie artikelen; het boeiendste en beste, dat ooit over Guys is geschreven. Tekenende uiting van de levenshouding van Guys: hij verleende toestemming tot publicatie, mits Baudelaire zijn naam niet zou noemen. Aan die voorwaarde heeft Baudelaire zich ge houden en Guys alleen aangeduid met M. G. Terecht gaf hij zijn beschouwingen de titel: le Peintre de la Vie Moderne. Het oeuvre van Guys uit deze periode is niets anders en wil niets anders zijn dan weergave van het moderne leven in al zijn verscheidenheid. Geen wonder, dat men bij zijn tekeningen on middellijk denkt aan gedichten uit les Fleurs du Mal. Materieel werd Guys niet beter van zijn werk. Zijn laatste jaren waren ronduit gezegd armoedig. Hij wist zijn armoede echter met grote waardigheid te dragen. Toch: hij had een wens, die hij gedurende zijn gehele leven gekoesterd had, maar waarvan de ver vulling, naarmate de dood naderde, verder terug week:i). Hij, die zoveel gereisd had, nooit had hij Vlissingen gezien: ce Flessingue, qui l'appelaitet il mourait, il allait mourir sans avoir vu Flessingue". Vrienden, van wie hij dit niet kon verwachten toen hij hen dit verlangen kenbaar maakte, stelden hem er toe in de gelegenheid. Het was hem niet beschoren. Op een avond, kort voor hij op reis zou gaan, hij had gegeten bij Nadar, zijn laatste vriend in die jaren, werd hij, ter wijl hij naar huis terugkeerde, temidden van de carnavalvierende massa overreden. Met een dubbele beenbreuk werd hij in het hospice Dubois opgenomen. Hij was toen twee en tachtig jaar oud. Wonderlijke vitaliteit! Of schoon de artsen zijn einde voorspelden, bleef hij nog zeven jaar in leven, zeven lange, een zame jaren slechts door schaarse bezoeken van enkele vrienden onderbroken. Hij stierf op 13 Maart 1892. Twee dagen later wijdde Nadar in de Figaro een gevoelig herdenkings artikel aan zijn oude vriend, dat hij aldus be sloot: „Met een onuitsprekelijke droefheid zoek ik, of er nog iemand is, slechts een enkele, om zich hem te herinneren en, voor de laatste keer, te gaan achter le Peintre de la Vie Moderne!" Aldus eindigde het leven van een Frans artiest, die honderdvijftig jaar geleden toe vallig te Vlissingen werd geboren, maar die zich met deze stad blijkbaar toch nog op de een of andere wijze verbonden heeft gevoeld. Zijn werk, van Guysbevindt zich groten deels in het Luxembourg en het Louvre, maar vooral in het Musée Carnavalet te Parijs, waar thans cok de verzamelingen van Baude laire en Nadar aanwezig zijn. 3) Familie-archief van Doorn, zich bevindend in het Rijksarchief in Zeeland; volgens mededeling van de Heer M. P. de Bruin, adjunct-archivist, waarvoor ik hem zeer erkentelijk ben. 2) Doopboek R.K. gemeente, Invent, no.. 6. 3) Ik volg hier en voor hetgeen later gezegd wordt over deze wens van Guys, het herdenkingsartikel van Nadar in de Figaro. ABONNEMENTEN De abonnementsprijs van h?t Zeeuws Tijdschrift bedraagt voor Nederland 7,50, voor België frcs 125,in beide gevallen franco per post. Men abonneert zich voor een hele jaargang, bij vooruitbetaling te voldoen; op zegging dient te geschieden vóór 1 Sept. De prijs van losse nummers bedraagt resp. 1,50 of frcs. B. 25, Postrekening 110. 480610 ten name van het Zeeuws Tijdschrift, Middelburg. BRIEVEN EN STUKKEN voor de redactie en boeken ter bespreking zende men aan de redactie-secretaris: Drs M. C. Verburg, Kastanje laan 11, Middelburg. Ongevraagde bijdragen worden bij niet-plaatsing terug gezonden, mits retour-porto was ingesloten. Alle cor respondentie, die de redactie niet betreft, richte men aan de administrateur P. J. van der Koorde, Veerse Singel 178, Middelburg. 93

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 23