ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 6 gon met de boerenpet, het eentientje (kostte 1,10) te vervangen door de „mensenpet", gevolgd door het goedkope confectiepak, waardoor ze zich zegt Elout „met schande toonden, wat ze vroeger met ere waren „boe renvolk". Wij zouden dit Elout thans niet gaarne meer nazeggen. De Walcherse bevol king weet thans ook het burgerpak te dragen. De elke originaliteit missende stadsimitatie is compleet. Betreurenswaardig is, dat de vrou wen niet meer inzien, hoe die jakken en mut sen, beultjes en doeken flatteren. Speelt dan de ijdelheidsfactor geen enkele rol meer en is de smakeloosheid der mannen zozeer gedaald, dat het Walcherse schonen niet meer kan wor den gezegd? Noch de kostbaarheid der dracht deze factor zou zich bij de vroeger zeker minder welvarende bevolking in sterker mate hebben moeten laten gelden noch het ontbreken van costuummaaksters en strijksters vaar dige handen tot elke arbeid in staat zijn ook nu nog aanwezig noch de minder tijd vor derende aankleding deze zal met kapster, welhaast schoonheidsspecialiste, lippenstift en poederdoos voor de toekomst nog tijdrovender worden noch het verkeer dan had zich deze omstandigheid voor Walcheren in het bijzonder, reeds decennia vroeger moeten openbaren maar de 20e eeuwse egaliserings- manie, deze alles en allen besmettende ver vlakkingsbacil, is de oorzaak van het verdwij nen der volksdracht op Walcheren. Daardoor ontstond die innerlijke verarming, waarbij in de drang naar vooruitgang, het zieleleven werd veronachtzaamd. De schetterende radio en het moderne auto- en motorgeraas nam de groep op in het nerveuze gejaag van de nieu we tijd. In deze jacht ontbrak de gelegenheid zich te bezinnen op zich zelf en het erfdeel der vaderen. Daardoor ontstond de mentale dispositie, waaraan de nationale klederdracht te gronde ging. Alle waarneembare en quanti- ficeerbare elementen ter verklaring van dit verschijnsel zijn slechts van secundaire aard. Het verdwijnen van de dorpsdracht is een be wijs voor het onvaster worden van het groeps verband. En dit is een gevolg van het meer der geestelijk contact tussen de groep en de buitenwereld. Door de uitwisseling van idee- en, de horizontale mobiliteit, ontstond meer dere egalisatie en werd de conformiteit bevor derd. De verslappende distinctiezucht van de groep toonde zich niet krachtig genoeg anta gonistische tendenzen wakker te roepen. Verenigingen van welwillende dames en he ren hebben pogingen in het werk gesteld het verdwijningsproces der volksdracht te stuiten. Dit streven van steedse origine had bij de boe renbevolking dikwijls een averechts gevolg. Tegen de stortvloed van de 20e eeuwse al- en wanbeschaving helpen geen papieren dammen van verheerlijkings- en opwekkingsbrochures. Lang stribbelde de Walcherse bevolking te gen. Thans is ze aan het bezwijken. Over 30 of 40 jaren behoort de fraaie kledij onherroe pelijk tot het verleden. Dan zullen in het mu seum van het Zeeuws Genootschap der We tenschappen te Middelburg een tweetal pop pen worden bijgevoegd. De mannenfiguur, de kleine pet met meanderband zwart op zwart en zo het een Westkappelaar is, de klep in de nek of op het linkeroor, de lange broek zon der kleppen en zonder zilveren broekstukken, het korte buis en het hoge vest alles met zwar te knopen. De vrouwenfiguur met gummimuts over het laget, kleurig geplooide beuk, verber gend de lieve last, geschraagd door nieuwer wets corset, de keuze omsloten door de hoog- opgebonden zwarte schort, het schoeisel zon der gesp. Een lied van het verleden. Het ver dwijnen van oude gebruiken en levensvormen is zeker niet altijd een verlies van levenswaar den, merkte dr Meertens op. Maar als de zui vere toon uit het grote concert der Nederland se drachten op Walcheren zal zijn verstomd, zal er een pijnlijke stilte vallen. Het afleggen der Walcherse volksdracht, eens vergroeid „met het wezen der mensen en het uitzicht der streek", betekent verlies van een eigen stuk schoonheid, een offer aan de moderne tijdgeest. 134

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 18