S Zeeuws Tijdschrift De spoorwegen in Zeeland NUMMER 6 ze JAARGANG SEPTEMBER i 92 door Ir F. Q. den Hollander ET verkeer in de provincie Zeeland toont in hoge mate 'n bijzonder beeld op grond van geographische en socio- graphische factoren. Geo- graphisch valt de provincie Zeeland uiteen in 'n aantal kleine gebiedsdelen, die door de brede stromen scherp worden begrensd, waardoor bijzondere verkeersvoorzieningen zijn vereist om het con tact tussen deze gebieden tot stand te brengen. Sociographisch is voor de verkeersbehoefte en daarmede voor de verkeersstructuur van be lang het agrarisch karakter van de provincie met als uitvloeisel daarvan een relatief geringe bevolkingsdichtheid en een gelijkmatige sprei ding van de bevolking over de verschillende afzonderlijke delen. De vervoersbehoefte van de agrarische bevolking is in de eerste plaats gericht op verbindingen met de regionale cen tra. In overeenstemming met de geringe bevol- gingsdichtheid zijn de vervoersstromen op deze verbindingen echter klein. Een verdich ting van het vervoer treedt evenwel op in het vervoer tussen de regionale centra onderling en op de externe verbindingen, welke de Zeeuwse centra met overig Nederland en het buitenland in contact brengen. In het verkeersbestel zijn de veerdiensten nog steeds de belangrijke schakels, die de af zonderlijke delen tot een eenheid vormen. Hoewel ze afhankelijk van de natuurkrachten en daardoor kwetsbaar zijn, geven ze een re delijke voorziening in de interinsulaire ver voersbehoeften. Uiteraard zijn vaste oeverver bindingen te prefereren, doch de zeer hoge kosten hieraan verbonden, zullen steeds een rem bij de aanleg vormen, temeer daar deze verbindingen slechts een betrekkelijk kleine vervoersstroom zullen hebben te verwerken. Een belangrijke plaats in de vervoersvoor ziening nemen ook de Spoorwegen in. De lijn VlissingenRoosendaal vormt de ruggegraat van het verkeersstelsel in Zeeland. De Zeeuwse lijn. De als „Zeeuwse" lijn bekend staande spoor weg VlissingenBergen op Zoom verzorgt niet slechts de externe verbinding, doch geeft ook de interne verbinding tussen de drie be langrijke centra Goes, Middelburg en Vlissin gen. Op deze hoofdader van het verkeer sluit een aantal regionale autobusverbindingen aan, die de dubbele functie vervullen, de niet aan de spoorweg gelegen gebieden aansluiting te geven op de externe verbinding, alsmede regio naal vervoer te verzorgen. Behalve de reeds genoemde veren voor het interinsulair ver voer, zijn er nog de autobusdiensten, welke eveneens de verbindingen tussen de verzor gingscentra tot stand brengen. Reeds in het beginstadium van de ontwik keling van de spoorwegen heeft men ingezien, welk een groot belang een spoorwegverbin ding voor Zeeland zou hebben. Pogingen om tot aanleg van de Zeeuwse lijn te komen, stuit ten echter, evenals dat met pogingen tot spoor wegaanleg elders in Nederland het geval was, aanvankelijk op vele moeilijkheden. Op 11 Maart 1846 werd de eerste concessie 125

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 3