ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 6
voor de aanleg van een spoorweg op Zuid-
Beveland en Walcheren verleend aan de fa.
Dronkers en Co. De concessie omvatte de lijn
VlissingenBergen op ZoomRoosendaal
Breda's-HertogenboschHelmondVenlo
Maastricht. De staat had als voorwaarde
gesteld breed spoor. Deze eis deed de aanleg
mislukken, omdat het Pruisisch net alleen
smalspoor kende en de gewenste aansluiting
daaraan dus niet kon worden verwezenlijkt.
Op 6 October 1849 werd de concessie inge
trokken. Een tweede concessie werd in 1853
verleend en bleef eveneens zonder succes. Ka
pitaalgebrek, dat ook reeds bij de eerste con
cessieverlening een probleem vormde, verhin
derde de aanleg. Nadien zijn nog verschillende
pogingen ondernomen, om op basis van con
cessieverlening tot particuliere aanleg van de
spoorweg te komen, doch deze pogingen ble
ven alle zonder succes.
Eerst in i860 werd besloten tot aanleg van
staatswege van de lijn RoosendaalBergen op
ZoomGoesMiddelburgVlissingen. Deze
lijn zou aansluiting moeten geven op de lijn
MoerdijkRoosendaalAntwerpen, welke in
handen was van de AntwerpenRotterdam-
sche Spoorwegmaatschappij. Daarmede was
tevens een einde gemaakt aan het getwist over
het eindpunt van de Zeeuwse lijn: Vlissingen,
Stavenisse of Brouwershaven.
In 1S60 kon men dus aan de slag. De voor
bereidende werkzaamheden vereisten evenwel
zeer veel tijd en geld. Ingevolge de in 1839 ge
sloten vredesovereenkomst tussen Nederland
en België had België n.l. recht op een open en
vrije verbinding tussen Schelde en Rijn, welke
verbinding toen op natuurlijke wijze gevormd
werd door de Oosterschelde. Spoorwegaanleg
zou nu moeten leiden tot vervanging van de
natuurlijke door een kunstmatige verbinding.
Bovendien moest ter vervanging van de ver
binding door het Sloe een kanaal door Wal
cheren worden gegraven. Over de loop van
dit kanaal ontstond een ware pennestrijd, die
ten gunste van VlissingenMiddelburg
Veere werd beslist.
Tijdtafel voor de
Treinbeambten
Amsterdamsche tijd.
ROOSENDAAL-GOES.
Zomerdienst aanvangende den lOden Augustus 1868.
Stations.
23.
's Morgens.
Aank.l Vertr.
25;
's Morgens.
Aank.l Vertr.
I
27.
's Namiddags.
Aank.| Vertr.
29.
's Namiddags.
Aank.| Vertr.
6.713!
5 920
5.904
13.030
6.659
5.942
*5.116
49.284
Roosendaal
Wouw
Bergen -op-Zoom.
Woensdreckt
Krabbendijke
Kruiningen
Biezelingen
Goes
8.54
9.5
9.20
9.40
8.45
8.55
9.10
9.21
9.41
9 53x 9.54
10.5 10.6
1020
11.54
12.5
12 20
12.41
12.54
1.7
1.20
11.45
11.55
12.10
12.21
12.42
12.55
1.8
4.50
5.1
5.16
5.37
5.50
4.40
4.51
5.6
5.17
5.38
5.51
6.5 X 6.6
6.15
8.39
8.50
9.5
9.26
9.39
9.51
10.5
8.30
8 40
8.55
9.6
9.27
9.40
9.52
De kruisingen zijn door x aangegeven.
Te KRUININGEN trein n°. 23 uit Roosendaal kruist met trein n°. 24 uit Goes.
Te BIEZELINGEN trein n°. 27 uit Roosendaal kruist met trein n°. 28 uit Goes.
Druk: Gebr. Giunta d'Albani. '9 Hage.
126