ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 6 voor de aanleg van een spoorweg op Zuid- Beveland en Walcheren verleend aan de fa. Dronkers en Co. De concessie omvatte de lijn VlissingenBergen op ZoomRoosendaal Breda's-HertogenboschHelmondVenlo Maastricht. De staat had als voorwaarde gesteld breed spoor. Deze eis deed de aanleg mislukken, omdat het Pruisisch net alleen smalspoor kende en de gewenste aansluiting daaraan dus niet kon worden verwezenlijkt. Op 6 October 1849 werd de concessie inge trokken. Een tweede concessie werd in 1853 verleend en bleef eveneens zonder succes. Ka pitaalgebrek, dat ook reeds bij de eerste con cessieverlening een probleem vormde, verhin derde de aanleg. Nadien zijn nog verschillende pogingen ondernomen, om op basis van con cessieverlening tot particuliere aanleg van de spoorweg te komen, doch deze pogingen ble ven alle zonder succes. Eerst in i860 werd besloten tot aanleg van staatswege van de lijn RoosendaalBergen op ZoomGoesMiddelburgVlissingen. Deze lijn zou aansluiting moeten geven op de lijn MoerdijkRoosendaalAntwerpen, welke in handen was van de AntwerpenRotterdam- sche Spoorwegmaatschappij. Daarmede was tevens een einde gemaakt aan het getwist over het eindpunt van de Zeeuwse lijn: Vlissingen, Stavenisse of Brouwershaven. In 1S60 kon men dus aan de slag. De voor bereidende werkzaamheden vereisten evenwel zeer veel tijd en geld. Ingevolge de in 1839 ge sloten vredesovereenkomst tussen Nederland en België had België n.l. recht op een open en vrije verbinding tussen Schelde en Rijn, welke verbinding toen op natuurlijke wijze gevormd werd door de Oosterschelde. Spoorwegaanleg zou nu moeten leiden tot vervanging van de natuurlijke door een kunstmatige verbinding. Bovendien moest ter vervanging van de ver binding door het Sloe een kanaal door Wal cheren worden gegraven. Over de loop van dit kanaal ontstond een ware pennestrijd, die ten gunste van VlissingenMiddelburg Veere werd beslist. Tijdtafel voor de Treinbeambten Amsterdamsche tijd. ROOSENDAAL-GOES. Zomerdienst aanvangende den lOden Augustus 1868. Stations. 23. 's Morgens. Aank.l Vertr. 25; 's Morgens. Aank.l Vertr. I 27. 's Namiddags. Aank.| Vertr. 29. 's Namiddags. Aank.| Vertr. 6.713! 5 920 5.904 13.030 6.659 5.942 *5.116 49.284 Roosendaal Wouw Bergen -op-Zoom. Woensdreckt Krabbendijke Kruiningen Biezelingen Goes 8.54 9.5 9.20 9.40 8.45 8.55 9.10 9.21 9.41 9 53x 9.54 10.5 10.6 1020 11.54 12.5 12 20 12.41 12.54 1.7 1.20 11.45 11.55 12.10 12.21 12.42 12.55 1.8 4.50 5.1 5.16 5.37 5.50 4.40 4.51 5.6 5.17 5.38 5.51 6.5 X 6.6 6.15 8.39 8.50 9.5 9.26 9.39 9.51 10.5 8.30 8 40 8.55 9.6 9.27 9.40 9.52 De kruisingen zijn door x aangegeven. Te KRUININGEN trein n°. 23 uit Roosendaal kruist met trein n°. 24 uit Goes. Te BIEZELINGEN trein n°. 27 uit Roosendaal kruist met trein n°. 28 uit Goes. Druk: Gebr. Giunta d'Albani. '9 Hage. 126

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 4