No. 6
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Een locomotief van de S.S., zoals deze eertijds op de Zeeuwse lijn reed.
De werken werden met kracht aangepakt,
zodat reeds op 23 December 1863, de sectie
Bergen op ZoomRoosendaal werd geopend.
Inmiddels had de Maatschappij tot Exploita
tie van Staatsspoorwegen een concessie ver
kregen voor de exploitatie van de Zeeuwse lij
nen. De bovengenoemde waterwerken vorder
den eveneens in flink tempo. In October 1866
werd het kanaal door Zuid-Beveland voltooid,
eind Juni 1867 kwam de spoorwegdam in de
Oosterschelde gereed en spoedig daarop (1 Juli
1868) kon het tweede spoorwegtraject, n.l.
Bergen op ZoomGoes worden geopend.
Nadat de Sloedam in 1871 was gelegd, kon
op 1 Maart 1872 de spoorweg van Goes tot
Middelburg worden geopend. Het laatste ge
deelte tot Vlissingen werd voor het verkeer
geopend op 1 November 1872. De spoorlijn
RoosendaalVlissingen met een lengte van 75
km was gereed!
De eerste dienstregeling was uiteraard nog
van bescheiden omvang. Op het gehele baan
vak reden 4 treinen per dag in beide richtin
gen. Twee van deze treinen (in beide richtin
gen) waren z.g. personentreinen met een rij
tijd, variërend van 2 uur 2 minuten tot 2 uur
22 minuten. Eén trein was een „sneltrein",
welke evenwel op alle tussenstations stopte,
doch een kortere rijtijd had, n.l. 1 uur 51 mi
nuten in de richting Vlissingen en 1 uur 47 mi
nuten in de richting Roosendaal. De vierde
trein was een z.g. gemengde trein, die zowel
reizigers als goederen vervoerde en een rijtijd
van 3 uur 8 minuten had. Verder liepen er nog
enkele treinen tussen Goes, Middelburg en
Vlissingen. De rijtijd op het traject Roosen
daalVlissingen is in de loop der jaren be
langrijk verkort. Zij bedraagt thans voor de
sneltreinen 1 uur 8 minuten.
De aansluiting naar de haven van Vlissin
gen (September 1873) en de opening van de
dagelijkse dienst op Queensborough (1875)
van de Mij. „Zeeland" verleende aan de
Zeeuwse lijn nog een bijzondere betekenis. In
Juli 1946 werd echter, na de onderbreking
van de dienst tijdens de tweede wereldoorlog,
de afvaart in Nederland verplaatst naar Hoek
van Holland.
In het kader van de modernisering van N.S.
na de oorlog deden in 1949 op de Zeeuwse lijn
de gestroomlijnde Diesel-electrische treinstel
len hun intrede. Zij onderhielden aanvankelijk
drie verbindingen als exprestreinen op Rotter
dam, welke alleen op werkdagen reden. Met
ingang van de zomerdienstregeling 1950 wer
den deze exprestreinen opgeheven, omdat de
normale dienst zodanig verbeterd werd, dat er
geen behoefte meer aan was.
In de zomerdientregeling van dit jaar is
een volledige uurdienst met Diesel-electrische
treinstellen ingevoerd, met goede aansluitingen
naar alle delen van het land. Zeeland beschikt
daarmede over een zeer frequente en moderne
verbinding met overig Nederland. De geboden
127