No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Een locomotief van de S.S., zoals deze eertijds op de Zeeuwse lijn reed. De werken werden met kracht aangepakt, zodat reeds op 23 December 1863, de sectie Bergen op ZoomRoosendaal werd geopend. Inmiddels had de Maatschappij tot Exploita tie van Staatsspoorwegen een concessie ver kregen voor de exploitatie van de Zeeuwse lij nen. De bovengenoemde waterwerken vorder den eveneens in flink tempo. In October 1866 werd het kanaal door Zuid-Beveland voltooid, eind Juni 1867 kwam de spoorwegdam in de Oosterschelde gereed en spoedig daarop (1 Juli 1868) kon het tweede spoorwegtraject, n.l. Bergen op ZoomGoes worden geopend. Nadat de Sloedam in 1871 was gelegd, kon op 1 Maart 1872 de spoorweg van Goes tot Middelburg worden geopend. Het laatste ge deelte tot Vlissingen werd voor het verkeer geopend op 1 November 1872. De spoorlijn RoosendaalVlissingen met een lengte van 75 km was gereed! De eerste dienstregeling was uiteraard nog van bescheiden omvang. Op het gehele baan vak reden 4 treinen per dag in beide richtin gen. Twee van deze treinen (in beide richtin gen) waren z.g. personentreinen met een rij tijd, variërend van 2 uur 2 minuten tot 2 uur 22 minuten. Eén trein was een „sneltrein", welke evenwel op alle tussenstations stopte, doch een kortere rijtijd had, n.l. 1 uur 51 mi nuten in de richting Vlissingen en 1 uur 47 mi nuten in de richting Roosendaal. De vierde trein was een z.g. gemengde trein, die zowel reizigers als goederen vervoerde en een rijtijd van 3 uur 8 minuten had. Verder liepen er nog enkele treinen tussen Goes, Middelburg en Vlissingen. De rijtijd op het traject Roosen daalVlissingen is in de loop der jaren be langrijk verkort. Zij bedraagt thans voor de sneltreinen 1 uur 8 minuten. De aansluiting naar de haven van Vlissin gen (September 1873) en de opening van de dagelijkse dienst op Queensborough (1875) van de Mij. „Zeeland" verleende aan de Zeeuwse lijn nog een bijzondere betekenis. In Juli 1946 werd echter, na de onderbreking van de dienst tijdens de tweede wereldoorlog, de afvaart in Nederland verplaatst naar Hoek van Holland. In het kader van de modernisering van N.S. na de oorlog deden in 1949 op de Zeeuwse lijn de gestroomlijnde Diesel-electrische treinstel len hun intrede. Zij onderhielden aanvankelijk drie verbindingen als exprestreinen op Rotter dam, welke alleen op werkdagen reden. Met ingang van de zomerdienstregeling 1950 wer den deze exprestreinen opgeheven, omdat de normale dienst zodanig verbeterd werd, dat er geen behoefte meer aan was. In de zomerdientregeling van dit jaar is een volledige uurdienst met Diesel-electrische treinstellen ingevoerd, met goede aansluitingen naar alle delen van het land. Zeeland beschikt daarmede over een zeer frequente en moderne verbinding met overig Nederland. De geboden 127

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 5