No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT De tijdelijke door N.S.-busdiensten verzorgde verbinding werd op dien datum overgenomen door de Auto Maatschappij „Zeeland". De versmalling van de taak van de Zuid- Bevelandse spoorweg is een gevolg van de ont wikkeling van het wegvervoer, dat in het per sonenvervoer de taak van deze regionale ver binding heeft overgenomen. Dit terugtrekken van de spoorweg uit de uitsluitend regionale vervoersvoorziening ten gunste van de nieu were techniek van het wegvervoer, is een na tionaal verschijnsel. In de loop der jaren heeft N.S. ruim 1151 km van haar net voor reizi- gersvervoer gesloten. Dit betekent een vermin dering van de totale lengte voor reizigersver- voer, die in 1929 het grootst was (n.l. 3.686 km), met 31,2%. Tengevolge van deze ont wikkeling, die dus reeds aan het eind der twintiger jaren is begonnen, heeft de in 1927 geopende lijn op Zuid-Beveland nimmer de „glorietijd" der lokaallijnen meegemaakt. Het goederenvervoer wordt op de gehele ringlijn nog steeds verzorgd. Het is niet on aanzienlijk zoals uit de volgende cijfers blijkt. Vervoer bij aankomst op alle langs de lijn ge legen plaatsen: 10 a 15.000 ton per jaar; bij vertrek 100 a 150.000 ton per jaar. De vrij sterke schommeling, die in het vervoer bij ver trek optreden, is een gevolg van de onregel matige omvang van het bietenvervoer, dat nog steeds het belangrijkste product is voor het vervoer. Ook het overige vervoer bestaat voornamelijk uit agrarische producten of pro ducten, die voor landbouw en veeteelt gebruikt worden: aardappelen, groente, beetwortelpulp, meststoffen. Ter vereenvoudiging van de ingewikkelde financiële en juridische structuur streeft men thans naar liquidatie in de S.Z.B. In de feite lijke exploitatie zal daarmede geen verande ring worden gebracht. MechelenTerneuzen. De in 1863 verleende Nederlandse conces sie voor een lijn (MechelenSt. Niklaas HulstSluiskilTerneuzen werd in 1864 overgedragen aan een Belgische Maatschappij, de „Compagnie du Chemin de fer internatio nal de Malines a Terneuzen". Deze Maat schappij liquideerde in 1868. In datzelfde jaar Een dieselelectrisch treinstel, zoals in gebruik is op de Zeeuwse lijn. 129

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 7