No. 6
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
De tijdelijke door N.S.-busdiensten verzorgde
verbinding werd op dien datum overgenomen
door de Auto Maatschappij „Zeeland".
De versmalling van de taak van de Zuid-
Bevelandse spoorweg is een gevolg van de ont
wikkeling van het wegvervoer, dat in het per
sonenvervoer de taak van deze regionale ver
binding heeft overgenomen. Dit terugtrekken
van de spoorweg uit de uitsluitend regionale
vervoersvoorziening ten gunste van de nieu
were techniek van het wegvervoer, is een na
tionaal verschijnsel. In de loop der jaren heeft
N.S. ruim 1151 km van haar net voor reizi-
gersvervoer gesloten. Dit betekent een vermin
dering van de totale lengte voor reizigersver-
voer, die in 1929 het grootst was (n.l. 3.686
km), met 31,2%. Tengevolge van deze ont
wikkeling, die dus reeds aan het eind der
twintiger jaren is begonnen, heeft de in 1927
geopende lijn op Zuid-Beveland nimmer de
„glorietijd" der lokaallijnen meegemaakt.
Het goederenvervoer wordt op de gehele
ringlijn nog steeds verzorgd. Het is niet on
aanzienlijk zoals uit de volgende cijfers blijkt.
Vervoer bij aankomst op alle langs de lijn ge
legen plaatsen: 10 a 15.000 ton per jaar; bij
vertrek 100 a 150.000 ton per jaar. De vrij
sterke schommeling, die in het vervoer bij ver
trek optreden, is een gevolg van de onregel
matige omvang van het bietenvervoer, dat nog
steeds het belangrijkste product is voor het
vervoer. Ook het overige vervoer bestaat
voornamelijk uit agrarische producten of pro
ducten, die voor landbouw en veeteelt gebruikt
worden: aardappelen, groente, beetwortelpulp,
meststoffen.
Ter vereenvoudiging van de ingewikkelde
financiële en juridische structuur streeft men
thans naar liquidatie in de S.Z.B. In de feite
lijke exploitatie zal daarmede geen verande
ring worden gebracht.
MechelenTerneuzen.
De in 1863 verleende Nederlandse conces
sie voor een lijn (MechelenSt. Niklaas
HulstSluiskilTerneuzen werd in 1864
overgedragen aan een Belgische Maatschappij,
de „Compagnie du Chemin de fer internatio
nal de Malines a Terneuzen". Deze Maat
schappij liquideerde in 1868. In datzelfde jaar
Een dieselelectrisch treinstel, zoals in gebruik is op de Zeeuwse lijn.
129