ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 6 werd evenwel een nieuwe maatschappij onder dezelfde naam opgericht. De bedoeling van de concessionarissen was zowel het landbouwge bied in Belgisch en Zeeuwsch-Vlaanderen in contact te brengen met het Belgische spoor wegcentrum Mechelen, als het scheppen van een goede verbinding tussen Zuid-Duitsland, Luxemburg en België enerzijds en Londen an derzijds via de toen gunstig gelegen haven Terneuzen (de spooraansluiting van Vlissingen bestond nog niet). Inmiddels was in 1867 een verdrag tussen België en Nederland gesloten, dat o.m. voorzag in de aanleg van een spoor weg van Terneuzen naar St. Niklaas over Sluiskil, Axel en Hulst en van een spoorweg van Sluiskil over Sas van Gent en Zelzate naar Gent. Op 1 April 1869 werd de lijn van Sluiskil en Sas van Gent naar Gent, geëxploiteerd door de spoorwegmaatschappij „GentTer neuzen", geopend; op 27 Augustus 1871 de lijn van Terneuzen over Axel naar St. Niklaas en Mech'elen. De daarmede verkregen verbinding van Mechelen met Terneuzen had een lengte van 67 km, waarvan 22 km op Nederlands gebied. De spoorwegmaatschappij „Gent- Terneuzen" verkreeg op het baanvak Sluiskil Terneuzen medegebruik van de lijn Meche lenTerneuzen. Over de uitvoering van dat medegebruik zijn vóór de eerste wereldoorlog grote twisten tussen beide maatschappijen ont staan, welke ten slotte door de Raad van Toe zicht werden beslecht. Het dubbelsporig ma ken van het lijngedeelte heeft daarbij tevens gunstig gewerkt. Beide maatschappijen hadden een moeilijk bestaan. De spoorwegmaatschappij „Gent Terneuzen" was de eerste, die bezweek. Haar Belgisch lijngedeelte (42 km) werd in 1930 overgenomen door de Belgische Staat en ver der geëxploiteerd door de N.M.B.S. Het lijn gedeelte op Nederlands gebied (van de grens over Sas van Gent tot Sluiskil) werd in het zelfde jaar overgenomen door Mechelen Terneuzen. „GentTerneuzen" werd geliqui deerd. Vervoer van suikerbieten in Zeeland. De maatschappij MechelenTerneuzen kon zich aanvankelijk staande houden, dank zij het goederenvervoer. Niettemin werd de fi nanciële positie van M.T. zorgwekkend en moest in 1939 de zwaar verliesgevende rei- zigersdienst op SluiskilGent worden ge staakt. De tweede wereldoorlog en de eerste moeilijke na-oorlogse jaren brachten Meche lenTerneuzen de genadeslag toe. Oorlogs vernielingen en de sterk gestegen exploitatie kosten bij verminderd vervoer brachten de maatschappij nog verder in financiële moei lijkheden. Zij kon de lonen niet meer ten volle betalen. De Belgische en Nederlandse regerin gen hebben terwille van voortzetting van de exploitatie toen in onderling overleg ingegre pen. België kocht het Belgisch gedeelte en gaf dit de N.M.B.S. in exploitatie. Met ingang van 21 Januari 1948 huurde N.S. op wens van de Nederlandse regering het Nederlands gedeel te, waarna op 1 Juli 1948 de eigenlijke over dracht der lijnen plaats vond. N.S. moest be ginnen met zeer grote bedragen voor achter stallig onderhoud (in het bijzonder dwarslig gers) te besteden. Het 2e spoor tussen Terneu zen en Sluiskil werd evenwel opgebroken. 130

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 8