ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 6
werd evenwel een nieuwe maatschappij onder
dezelfde naam opgericht. De bedoeling van de
concessionarissen was zowel het landbouwge
bied in Belgisch en Zeeuwsch-Vlaanderen in
contact te brengen met het Belgische spoor
wegcentrum Mechelen, als het scheppen van
een goede verbinding tussen Zuid-Duitsland,
Luxemburg en België enerzijds en Londen an
derzijds via de toen gunstig gelegen haven
Terneuzen (de spooraansluiting van Vlissingen
bestond nog niet). Inmiddels was in 1867 een
verdrag tussen België en Nederland gesloten,
dat o.m. voorzag in de aanleg van een spoor
weg van Terneuzen naar St. Niklaas over
Sluiskil, Axel en Hulst en van een spoorweg
van Sluiskil over Sas van Gent en Zelzate
naar Gent.
Op 1 April 1869 werd de lijn van Sluiskil
en Sas van Gent naar Gent, geëxploiteerd
door de spoorwegmaatschappij „GentTer
neuzen", geopend; op 27 Augustus 1871 de lijn
van Terneuzen over Axel naar St. Niklaas en
Mech'elen. De daarmede verkregen verbinding
van Mechelen met Terneuzen had een lengte
van 67 km, waarvan 22 km op Nederlands
gebied. De spoorwegmaatschappij „Gent-
Terneuzen" verkreeg op het baanvak Sluiskil
Terneuzen medegebruik van de lijn Meche
lenTerneuzen. Over de uitvoering van dat
medegebruik zijn vóór de eerste wereldoorlog
grote twisten tussen beide maatschappijen ont
staan, welke ten slotte door de Raad van Toe
zicht werden beslecht. Het dubbelsporig ma
ken van het lijngedeelte heeft daarbij tevens
gunstig gewerkt.
Beide maatschappijen hadden een moeilijk
bestaan. De spoorwegmaatschappij „Gent
Terneuzen" was de eerste, die bezweek. Haar
Belgisch lijngedeelte (42 km) werd in 1930
overgenomen door de Belgische Staat en ver
der geëxploiteerd door de N.M.B.S. Het lijn
gedeelte op Nederlands gebied (van de grens
over Sas van Gent tot Sluiskil) werd in het
zelfde jaar overgenomen door Mechelen
Terneuzen. „GentTerneuzen" werd geliqui
deerd.
Vervoer van suikerbieten in Zeeland.
De maatschappij MechelenTerneuzen kon
zich aanvankelijk staande houden, dank zij
het goederenvervoer. Niettemin werd de fi
nanciële positie van M.T. zorgwekkend en
moest in 1939 de zwaar verliesgevende rei-
zigersdienst op SluiskilGent worden ge
staakt. De tweede wereldoorlog en de eerste
moeilijke na-oorlogse jaren brachten Meche
lenTerneuzen de genadeslag toe. Oorlogs
vernielingen en de sterk gestegen exploitatie
kosten bij verminderd vervoer brachten de
maatschappij nog verder in financiële moei
lijkheden. Zij kon de lonen niet meer ten volle
betalen. De Belgische en Nederlandse regerin
gen hebben terwille van voortzetting van de
exploitatie toen in onderling overleg ingegre
pen. België kocht het Belgisch gedeelte en gaf
dit de N.M.B.S. in exploitatie. Met ingang van
21 Januari 1948 huurde N.S. op wens van de
Nederlandse regering het Nederlands gedeel
te, waarna op 1 Juli 1948 de eigenlijke over
dracht der lijnen plaats vond. N.S. moest be
ginnen met zeer grote bedragen voor achter
stallig onderhoud (in het bijzonder dwarslig
gers) te besteden. Het 2e spoor tussen Terneu
zen en Sluiskil werd evenwel opgebroken.
130