No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Bij de overneming bestond de reizigersdienst op TerneuzenHulstSt. Niklaas uit 3 stoomreizigerstreinen per dag in beide richtin gen. Deze treinen werden vervangen door mo- tortreinen van de N.M.B.S., waarbij als proef neming zelfs nog het aantal treinen werd uit gebreid tot 6 in elke richting. Deze proefne ming mislukte echter volkomen. De kosten van de reizigersdienst bedroegen meer dan het 4-voudige van de opbrengsten van het reizi- gersvervoer. Het treinvervoer was zeer gering, aangezien de streek niet dicht bevolkt is (agra rische structuur), terwijl de bevolking ook nog merendeels de bus koos. In 1949 bedroeg het aantal reizigers op het Nederlands traject ruim 180.000, in 1950 ruim 130.000. Deze oorzaken hebben geleid tot staking van de verliesgevende en overbodig geworden reizigersdienst met ingang van 8 October 1951. Op het gedeelte HulstSt. Niklaas werd de exploitatie voortgezet door de N.M. B.S. tot de zomerdienst in dit jaar. De goe derendienst blijft in exploitatie zowel op het Nederlands als op het Belgisch traject. We zien hier dezelfde ontwikkeling als ten aanzien van de lijnen op Zuid-Beveland is ver meld. Ook de spoorwegverbindingen in Zeeuwsch-Vlaanderen hebben hun taak in het personenvervoer moeten afstaan aan de auto bus. Het goederenvervoer is steeds veel belang rijker geweest en drukte zijn stempel op Me- chelenTerneuzen. Zijn opbrengst bedroeg vóór 1951 80 a 90% van de totale ontvang sten. Vóór de oorlog was naar schatting 90 van het goederenvervoer grensoverschrijdend, thans ongeveer 85 °/o. De omvang van het goe derenvervoer bedraagt ongeveer 0,5 millioen ton per jaar. Samenvatting. De spoorweg vervult in het Zeeuwse ver keer een belangrijke functie, niet alleen voor de verbindingen naar buiten, doch ook voor het interne vervoer. Weliswaar heeft N.S. in de afgelopen jaren beperkende maatregelen moeten nemen, die voor Zeeland minder aan genaam schijnen, i.e. het staken van de reizi gersdienst op de lijnen TerneuzenHulst en GoesHoedekenskerke, doch hieraan was niet te ontkomen, omdat deze lijnen hun func tie hadden verloren en voor deze verkeers- verzorging overbodig waren geworden. N.S. zal echter Zeeland, dat ons zo na aan het hart ligt, naar vermogen blijven dienen. Het moge blijken uit de snelle verschijning van het moderne Diesel-electrische materieel op de Zeeuwse lijn na de oorlog en de fre quente verbinding, die thans geboden wordt. GOES Ik voere in myn blazoen een Dier, dat, door zyn' trouwe, Heeft 't Capitool behoed voor 't sloopen van den Gal. Niet groot, dog net gestigt, ligge ik in een' landouwe, Zoo fraai, of fraaijer dan men ergens vinden zal. Het puik van graan, gewis des Hemels rykste zegen Groeit overvloedig op myn omgelegen land: En heeft ooit stad door een' Aertsdigter roem verkreegen; Zoo geeft Antonides my dien door zyne hand, Zyn' hand, die zig zoo braaf vereeuwd heeft door gedigten, Dat die my, saam' met hem, onsterflijke eere stigten. Uit: Bijschriften op de Groote en Smalle steden van Zeeland door Mr. Pieter de la Rue. 131

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1952 | | pagina 9