No. 6
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Bij de overneming bestond de reizigersdienst
op TerneuzenHulstSt. Niklaas uit 3
stoomreizigerstreinen per dag in beide richtin
gen. Deze treinen werden vervangen door mo-
tortreinen van de N.M.B.S., waarbij als proef
neming zelfs nog het aantal treinen werd uit
gebreid tot 6 in elke richting. Deze proefne
ming mislukte echter volkomen. De kosten
van de reizigersdienst bedroegen meer dan het
4-voudige van de opbrengsten van het reizi-
gersvervoer. Het treinvervoer was zeer gering,
aangezien de streek niet dicht bevolkt is (agra
rische structuur), terwijl de bevolking ook nog
merendeels de bus koos. In 1949 bedroeg het
aantal reizigers op het Nederlands traject ruim
180.000, in 1950 ruim 130.000.
Deze oorzaken hebben geleid tot staking
van de verliesgevende en overbodig geworden
reizigersdienst met ingang van 8 October
1951. Op het gedeelte HulstSt. Niklaas
werd de exploitatie voortgezet door de N.M.
B.S. tot de zomerdienst in dit jaar. De goe
derendienst blijft in exploitatie zowel op het
Nederlands als op het Belgisch traject.
We zien hier dezelfde ontwikkeling als ten
aanzien van de lijnen op Zuid-Beveland is ver
meld. Ook de spoorwegverbindingen in
Zeeuwsch-Vlaanderen hebben hun taak in het
personenvervoer moeten afstaan aan de auto
bus.
Het goederenvervoer is steeds veel belang
rijker geweest en drukte zijn stempel op Me-
chelenTerneuzen. Zijn opbrengst bedroeg
vóór 1951 80 a 90% van de totale ontvang
sten. Vóór de oorlog was naar schatting 90
van het goederenvervoer grensoverschrijdend,
thans ongeveer 85 °/o. De omvang van het goe
derenvervoer bedraagt ongeveer 0,5 millioen
ton per jaar.
Samenvatting.
De spoorweg vervult in het Zeeuwse ver
keer een belangrijke functie, niet alleen voor
de verbindingen naar buiten, doch ook voor
het interne vervoer. Weliswaar heeft N.S. in
de afgelopen jaren beperkende maatregelen
moeten nemen, die voor Zeeland minder aan
genaam schijnen, i.e. het staken van de reizi
gersdienst op de lijnen TerneuzenHulst en
GoesHoedekenskerke, doch hieraan was
niet te ontkomen, omdat deze lijnen hun func
tie hadden verloren en voor deze verkeers-
verzorging overbodig waren geworden.
N.S. zal echter Zeeland, dat ons zo na aan
het hart ligt, naar vermogen blijven dienen.
Het moge blijken uit de snelle verschijning
van het moderne Diesel-electrische materieel
op de Zeeuwse lijn na de oorlog en de fre
quente verbinding, die thans geboden wordt.
GOES
Ik voere in myn blazoen een Dier, dat, door zyn' trouwe,
Heeft 't Capitool behoed voor 't sloopen van den Gal.
Niet groot, dog net gestigt, ligge ik in een' landouwe,
Zoo fraai, of fraaijer dan men ergens vinden zal.
Het puik van graan, gewis des Hemels rykste zegen
Groeit overvloedig op myn omgelegen land:
En heeft ooit stad door een' Aertsdigter roem verkreegen;
Zoo geeft Antonides my dien door zyne hand,
Zyn' hand, die zig zoo braaf vereeuwd heeft door gedigten,
Dat die my, saam' met hem, onsterflijke eere stigten.
Uit: Bijschriften op de Groote en Smalle steden van Zeeland door Mr. Pieter de la Rue.
131