No. 3/4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT ander en/of duurder vervoer (per schip dus met overladen; over België). Zeeuwsch-Vlaanderen is ook in dit opzicht minder getroffen van wege het iets gemakkelijker transport van dit gebied via België. Voor verschillende produ centen betekent dit een geheel vervallen van het debiet, n.l. waar het vroeger massavervoer per spoor betrof. Het personenvervoer is ook aanmerkelijk bemoeilijkt, waardoor vooral de industrieën klagen over de onmogelijkheid re laties te ontvangen. Gelukkig zal dit laatste eerlang weer mogelijk worden door een nood- verbinding door Oostelijk Zuid-Beveland. De beroepsgoederenvervoerders hebben zware verliezen geleden. 80 vrachtauto's zijn zwaar beschadigd of vernield. Op Schouwen- Duiveland, waar enige vervoerders juist ge reed kwamen met de vernieuwing van het wa genpark, kwamen er alleen al 27 onder water. Voor Zuid-Beveland is dit cijfer 24, voor Wal cheren 15 en voor Tholen 4. Vele bode- en lijndiensten zijn voor lange tijd onmogelijk. Ook de eigen vervoerders leden zware schade. Alles bij elkaar vertoont de verkeerssector een desolate toestand. De grote bedrijvigheid in de beurtvaart op Goes betekent natuurlijk slechts een noodoplossing. De verkeersaders en slagaders zijn afgesneden en verstopt en dit betekent een zware slag voor de Zeeuwse eco nomie. De landbouw is als tak van bedrijf vanzelf sprekend het zwaarst getroffen. Ook hiervoor zij verwezen naar een artikel elders in dit nummer. De totale vermogensschade wordt daarin geschat op 40 min. d.w.z. zonder de bedrijfsgebouwen daarin te betrekken. De schade aan het inkomen is niet te schatten, maar vooral hier zullen wij het secundaire ef fect moeten incalculeren. Het eerste jaar zal over een grote oppervlakte het agrarisch in komen zeer sterk dalen. De volgende jaren zal dit effect telkens geringer zijn. Pas na wellicht 5 jaar zal het inkomen weer op het oude peil zijn aangeland. Men denke hierbij eens aan de ernstige gevolgen voor de middenstand (han del, ambacht en verkeer). In het artikel over de agrarische verliezen in dit nummer is een landbouwman aan het woord. Het zij ons ver gund op deze plaats ons grote respect uit te spreken voor wat de landbouwdiensten en -or ganisaties hebben gedaan en doen om de schade zo veel mogelijk te beperken. In het bijzonder de voorlichting mag hier vermeld worden. De reparatie van landbouwwerktuigen, de grond bewerking, de verzorging van de boomgaar den, de wederopbouw van de veestapel, het conserveren van geredde gewassen (aardappe len) dit alles en nog veel meer profiteert in grote mate van de voortreffelijke organisatie van ons landbouwleven. Zonder overdrijving kan men opmerken, dat hierdoor voor tonnen gelds is en wordt gered, hetgeen de verarming althans enigszins zal beperken. Hieronder volgen nog enige cijfers over de agrarische gevolgen van de ramp. 3000 tracto ren kwamen onder water, waarvan er 21 Fe bruari reeds 2000 waren gered; na reparatie zullen deze weer bedrijfsklaar zijn. In Zeeland zijn 1000 ha boomgaard geïnundeerd, vooral jonge opstanden, waaromtrent men pessimis tische verwachtingen koestert. Vooral de vei lingverenigingen St. Maartensdijk en Krab- bendijke, die resp. 75 en 50 °/o van hun areaal verloren, kregen zware slagen, temeer waar zij zich nog in 't stadium van opbouw bevonden. De veilingvereniging Goes verloor 25 van haar areaal. De Polder Walcheren had een stormschade van 2,3 min., de Breede Wate ring Bewesten Yerseke één van 1 min. Bijna 8000 stuks rundvee zijn alleen in Zeeland ver dronken (Schouwen-Duiveland 5000, Tholen en St. Philipsland 1000, Zuid-Beveland 1200, Noord-Beveland 300, Walcheren 80, Oost Zeeuwsch-Vlaanderen 200; totaal Nederland 25000). In Zeeland zullen 12 a 15000 stuks runderen minder aanwezig zijn wegens onmo gelijkheid van voeding. De omvang van de ge- inundeerde gronden is aangegeven op het op pag. 63 geplaatste vierde kaartje. De industriële potentie van Zeeland is min- 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1953 | | pagina 15