No. 3/4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
ander en/of duurder vervoer (per schip dus met
overladen; over België). Zeeuwsch-Vlaanderen
is ook in dit opzicht minder getroffen van
wege het iets gemakkelijker transport van dit
gebied via België. Voor verschillende produ
centen betekent dit een geheel vervallen van
het debiet, n.l. waar het vroeger massavervoer
per spoor betrof. Het personenvervoer is ook
aanmerkelijk bemoeilijkt, waardoor vooral de
industrieën klagen over de onmogelijkheid re
laties te ontvangen. Gelukkig zal dit laatste
eerlang weer mogelijk worden door een nood-
verbinding door Oostelijk Zuid-Beveland.
De beroepsgoederenvervoerders hebben
zware verliezen geleden. 80 vrachtauto's zijn
zwaar beschadigd of vernield. Op Schouwen-
Duiveland, waar enige vervoerders juist ge
reed kwamen met de vernieuwing van het wa
genpark, kwamen er alleen al 27 onder water.
Voor Zuid-Beveland is dit cijfer 24, voor Wal
cheren 15 en voor Tholen 4. Vele bode- en
lijndiensten zijn voor lange tijd onmogelijk.
Ook de eigen vervoerders leden zware schade.
Alles bij elkaar vertoont de verkeerssector
een desolate toestand. De grote bedrijvigheid
in de beurtvaart op Goes betekent natuurlijk
slechts een noodoplossing. De verkeersaders en
slagaders zijn afgesneden en verstopt en dit
betekent een zware slag voor de Zeeuwse eco
nomie.
De landbouw is als tak van bedrijf vanzelf
sprekend het zwaarst getroffen. Ook hiervoor
zij verwezen naar een artikel elders in dit
nummer. De totale vermogensschade wordt
daarin geschat op 40 min. d.w.z. zonder de
bedrijfsgebouwen daarin te betrekken. De
schade aan het inkomen is niet te schatten,
maar vooral hier zullen wij het secundaire ef
fect moeten incalculeren. Het eerste jaar zal
over een grote oppervlakte het agrarisch in
komen zeer sterk dalen. De volgende jaren zal
dit effect telkens geringer zijn. Pas na wellicht
5 jaar zal het inkomen weer op het oude peil
zijn aangeland. Men denke hierbij eens aan de
ernstige gevolgen voor de middenstand (han
del, ambacht en verkeer). In het artikel over
de agrarische verliezen in dit nummer is een
landbouwman aan het woord. Het zij ons ver
gund op deze plaats ons grote respect uit te
spreken voor wat de landbouwdiensten en -or
ganisaties hebben gedaan en doen om de schade
zo veel mogelijk te beperken. In het bijzonder
de voorlichting mag hier vermeld worden. De
reparatie van landbouwwerktuigen, de grond
bewerking, de verzorging van de boomgaar
den, de wederopbouw van de veestapel, het
conserveren van geredde gewassen (aardappe
len) dit alles en nog veel meer profiteert in
grote mate van de voortreffelijke organisatie
van ons landbouwleven. Zonder overdrijving
kan men opmerken, dat hierdoor voor tonnen
gelds is en wordt gered, hetgeen de verarming
althans enigszins zal beperken.
Hieronder volgen nog enige cijfers over de
agrarische gevolgen van de ramp. 3000 tracto
ren kwamen onder water, waarvan er 21 Fe
bruari reeds 2000 waren gered; na reparatie
zullen deze weer bedrijfsklaar zijn. In Zeeland
zijn 1000 ha boomgaard geïnundeerd, vooral
jonge opstanden, waaromtrent men pessimis
tische verwachtingen koestert. Vooral de vei
lingverenigingen St. Maartensdijk en Krab-
bendijke, die resp. 75 en 50 °/o van hun areaal
verloren, kregen zware slagen, temeer waar zij
zich nog in 't stadium van opbouw bevonden.
De veilingvereniging Goes verloor 25 van
haar areaal. De Polder Walcheren had een
stormschade van 2,3 min., de Breede Wate
ring Bewesten Yerseke één van 1 min. Bijna
8000 stuks rundvee zijn alleen in Zeeland ver
dronken (Schouwen-Duiveland 5000, Tholen
en St. Philipsland 1000, Zuid-Beveland 1200,
Noord-Beveland 300, Walcheren 80, Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen 200; totaal Nederland
25000). In Zeeland zullen 12 a 15000 stuks
runderen minder aanwezig zijn wegens onmo
gelijkheid van voeding. De omvang van de ge-
inundeerde gronden is aangegeven op het op
pag. 63 geplaatste vierde kaartje.
De industriële potentie van Zeeland is min-
61