De ontwrichting
van het verkeer en het vervoer in Zeeland
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 3/4
langen in de eerste plaats op het spel staan, zijn
er ook zeer grote landbouwkundige belangen
aan verbonden. Immers hierdoor wordt de mo
gelijkheid geschapen een zoetwaterbekken te
vormen in Zuid-Westelijk Nederland, dat de
vraagstukken op het gebied van de waterbe
heersing en watervoorziening van landbouw
gronden tot een oplossing kan brengen en dat
ons in staat zal stellen de ontzilting op grote
schaal aan te pakken.
De landbouwwetenschap staat gereed de
landbouwkundige belangen, die hierbij op het
spel staan aan te geven en de wegen te wijzen
die hiertoe moeten worden bewandeld.
Wanneer het mogelijk zou zijn deze verbe-
teringswerken uit te voeren als uitvloeisel van
de stormramp, dan zal Zeeland welvarender
herrijzen dan het was voor de ie Februari
1953. Hiervoor zal echter nodig zijn de werk
kracht en het doorzettingsvermogen van allen,
die hierbij betrokken zijn, zowel van de be-
drijfsgenoten in de landbouw als van de be
sturen van gemeenten en waterschappen als
ook van het Provinciaal Bestuur en van die
Rijksdiensten, die met deze vraagstukken in
aanraking komen.
door Mr J. L. Nieuwenhuis
EELAND is reeds onder nor
male omstandigheden tenge
volge van zijn geografische
gesteldheid een moeilijk te
bereizen provincie; moeilijk
in de zin van tijdrovend.
Het feit dat het slechts één
spoorwegverbinding met overig Nederland rijk
is en niet minder dan 7 belangrijke veerdien
sten heeft, spreekt eigenlijk al voor zichzelf.
Walcheren, Zuid-Beveland, Tholen en St. Phi-
lipsland vormen hierop, voorzover het het on
derling verkeer en het verkeer met de rest van
Nederland betreft, een uitzondering.
De kwetsbaarheid van deze provincie op
het gebied van het verkeer en het vervoer is
hier dan ook wel algemeen bekend. Regelmatig
doen zich vertragingen voor bij de veerdien
sten tengevolge van mist, overmatig aanbod
van over te zetten voertuigen, defecten aan
aanleginrichtingen enz., o.a. met het gevolg,
dat de met veel moeite op papier verkregen
aansluitingen tussen de diverse openbare mid
delen van vervoer herhaaldelijk gemist worden
zonder dat er echter sprake is geweest van een
isolement van een bepaald gedeelte van dit
gewest. Men kent de moeilijkheden, is er aan
gewoon, doch wenst er allerminst in te berus
ten. De Rijks- en Provinciale overheden doen
wat mogelijk is om de stagnaties en vertragin
gen tot een minimum te beperken en in de
toekomst te voorkomen.
Een van de gevolgen nu van de ramp van
1 Februari j.l. is geweest, dat binnen enkele
uren tijds alle normale verbindingen tussen
Zeeland en overig Nederland, alsmede die tus
sen de verschillende delen van dit gewest on
derling, voor korter of langer tijd volledig
verbroken werden. De rijksweg en de spoor
weg VlissingenRoosendaal waren op vele
plaatsen vernield, stonden o.a. tussen Kruinin-
gen en Woensdrecht voor het grootste gedeelte
onder water evenals de wegen TholenHal
steren en Anna JacobapolderSteenbergen en
alle veerdiensten moesten door allerlei oorza
ken gestaakt worden. Alleen Zeeuwsch-Vlaan
deren had nog een uitweg via België naar
Noord-Brabant, terwijl het verkeer tussen
88