De ontwrichting van het verkeer en het vervoer in Zeeland ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3/4 langen in de eerste plaats op het spel staan, zijn er ook zeer grote landbouwkundige belangen aan verbonden. Immers hierdoor wordt de mo gelijkheid geschapen een zoetwaterbekken te vormen in Zuid-Westelijk Nederland, dat de vraagstukken op het gebied van de waterbe heersing en watervoorziening van landbouw gronden tot een oplossing kan brengen en dat ons in staat zal stellen de ontzilting op grote schaal aan te pakken. De landbouwwetenschap staat gereed de landbouwkundige belangen, die hierbij op het spel staan aan te geven en de wegen te wijzen die hiertoe moeten worden bewandeld. Wanneer het mogelijk zou zijn deze verbe- teringswerken uit te voeren als uitvloeisel van de stormramp, dan zal Zeeland welvarender herrijzen dan het was voor de ie Februari 1953. Hiervoor zal echter nodig zijn de werk kracht en het doorzettingsvermogen van allen, die hierbij betrokken zijn, zowel van de be- drijfsgenoten in de landbouw als van de be sturen van gemeenten en waterschappen als ook van het Provinciaal Bestuur en van die Rijksdiensten, die met deze vraagstukken in aanraking komen. door Mr J. L. Nieuwenhuis EELAND is reeds onder nor male omstandigheden tenge volge van zijn geografische gesteldheid een moeilijk te bereizen provincie; moeilijk in de zin van tijdrovend. Het feit dat het slechts één spoorwegverbinding met overig Nederland rijk is en niet minder dan 7 belangrijke veerdien sten heeft, spreekt eigenlijk al voor zichzelf. Walcheren, Zuid-Beveland, Tholen en St. Phi- lipsland vormen hierop, voorzover het het on derling verkeer en het verkeer met de rest van Nederland betreft, een uitzondering. De kwetsbaarheid van deze provincie op het gebied van het verkeer en het vervoer is hier dan ook wel algemeen bekend. Regelmatig doen zich vertragingen voor bij de veerdien sten tengevolge van mist, overmatig aanbod van over te zetten voertuigen, defecten aan aanleginrichtingen enz., o.a. met het gevolg, dat de met veel moeite op papier verkregen aansluitingen tussen de diverse openbare mid delen van vervoer herhaaldelijk gemist worden zonder dat er echter sprake is geweest van een isolement van een bepaald gedeelte van dit gewest. Men kent de moeilijkheden, is er aan gewoon, doch wenst er allerminst in te berus ten. De Rijks- en Provinciale overheden doen wat mogelijk is om de stagnaties en vertragin gen tot een minimum te beperken en in de toekomst te voorkomen. Een van de gevolgen nu van de ramp van 1 Februari j.l. is geweest, dat binnen enkele uren tijds alle normale verbindingen tussen Zeeland en overig Nederland, alsmede die tus sen de verschillende delen van dit gewest on derling, voor korter of langer tijd volledig verbroken werden. De rijksweg en de spoor weg VlissingenRoosendaal waren op vele plaatsen vernield, stonden o.a. tussen Kruinin- gen en Woensdrecht voor het grootste gedeelte onder water evenals de wegen TholenHal steren en Anna JacobapolderSteenbergen en alle veerdiensten moesten door allerlei oorza ken gestaakt worden. Alleen Zeeuwsch-Vlaan deren had nog een uitweg via België naar Noord-Brabant, terwijl het verkeer tussen 88

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1953 | | pagina 42