No. 3/4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Walcheren en Zuid-Beveland geleid kon wor den over de wegen in de nieuwe Zuid-Sloe- polder toen de Sloedam uitgeschakeld werd. De chaos op verkeersgebied was de eerste dag werkelijk volkomen. Toch was men zich dit niet direct bewust, omdat de omvang van de ramp niet direct bekend was. De berichten hierover druppelden slechts spaarzaam binnen, aangezien het telefoonverkeer met zeer veel plaatsen verbroken was. De mate waarin het verkeer en het vervoer ontwricht zijn geweest en nog zijn, is voor de verschillende gebieden zeer uiteenlopend. Ook in dit opzicht is Schouwen en Duiveland er nog steeds het ergst aan toe. Op de fatale dag waren de veerdiensten naar en van dit eiland gestaakt en was er alleen nog verkeer over de weg mogelijk tussen WestenschouwenBurgh Haamstede en Renesse. Dit westelijk, hoger- gelegen duingebied vormt nu een eiland op een eiland. Eerst ruim twee weken later was het mogelijk een redelijke verbinding over weg en dijk tot stand te brengen tussen Zierikzee en Brouwershaven, waarbij dan nog over een af stand van ongeveer 300 meter door ongeveer 2 dm hoog zeewater gereden moet worden. En het enige vooruitzicht dat er voorlopig voor het wegverkeer bestaat is het herstel van de weg RenesseScharendijke. Het verkeer te water herstelde zich vlugger. De Provinciale bootdienst Katsche Veer Zierikzee werd 11a 4 dagen in beperkte mate en de R.T.M.-dienst ZijpeAnna Jacobapol- der dezelfde dag nog hervat. Laatstgenoemde dienst heeft weinig zin, omdat enerzijds alleen Bruinisse bereikt kan worden, anderzijds de weg naar St. Philipsland nog onder water staat en hierover alleen gedurende de eerste dagen enig verkeer tijdens laag water mogelijk is geweest. Verdere gelegenheid tot het ver voeren van personen en goederen is gevonden door het scheppen van bootdiensten tussen Burghsluis en Zierikzee, alsmede tussen Zie rikzee en Dordrecht, beide geëxploiteerd door de N.V. R.T.M. Aangezien het haventje, van Burghsluis onbruikbaar is, geschiedt de in- en ontscheping middels een vlet aan de glooiing van de dijk, dus wel erg gebrekkig. Voorlopig moet meestal ook op de ree van Zierikzee overgestapt worden op of van een kleinere boot, omdat het havenkanaal van deze ge meente tengevolge van een aantal dijkbreuken voor grotere schepen moeilijk, bij laag water zelfs onbevaarbaar is geworden. Voor een poging tot het herstel van de dij ken langs het havenkanaal was het noodzake lijk dit gedurende minstens 3 dagen voor de scheepvaart te sluiten (1, 2 en 3 Maart). Tij dens deze periode werden de bootdiensten op Zierikzee verlegd naar. Brouwershaven, vanwaar, zoals reeds vermeld, een verbinding over de weg met Zierikzee bestaat. De ver wachting dat na deze 3 dagen genoemd ha venkanaal weer constant bevaarbaar zou wor den, hetgeen ongetwijfeld een grote vooruit gang zou betekend hebben is echter op niets uitgelopen. En verdere gunstige vooruitzich ten zijn er voorlopig voor het verkeer helaas niet. Hoewel Tholen en St. Philipsland aanvan kelijk ook van iedere normale verbinding ver stoken en alleen maar per boot bereikbaar waren door overstroming van de wegen Tho lenHalsteren en Anna JacobapolderSteen bergen kon het wegverkeer met Noord-Bra bant na 2 a 3 weken weer hervat worden. Al leen Anna Jacobapolder en Stavenisse verke ren hier in een uitzonderingspositie. Een geluk kige omstandigheid is ook geweest dat er op het eiland Tholen zelf gereden kon worden tussen TholenOud-Vossemeer en St. Anna- land, alsmede na 10 dagen tussen Poortvliet ScherpenisseSt. Maartensdijk en St. Anna- land. Een soortgelijk beeld treft men aan op Noord-Beveland, alhoewel men op de dag van de ramp vreesde dat dit eiland een zelfde lot zou hebben getroffen als Schouwen en Duive land. De Provinciale Stoombootdienstcn her stelden reeds op 2 Februari de veerdienst VeereKamperland en bracht een bootdienst tot stand tussen Kortgene en Katsche Veer. 89

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1953 | | pagina 43