No. 3/4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Walcheren en Zuid-Beveland geleid kon wor
den over de wegen in de nieuwe Zuid-Sloe-
polder toen de Sloedam uitgeschakeld werd.
De chaos op verkeersgebied was de eerste dag
werkelijk volkomen. Toch was men zich dit
niet direct bewust, omdat de omvang van de
ramp niet direct bekend was. De berichten
hierover druppelden slechts spaarzaam binnen,
aangezien het telefoonverkeer met zeer veel
plaatsen verbroken was.
De mate waarin het verkeer en het vervoer
ontwricht zijn geweest en nog zijn, is voor de
verschillende gebieden zeer uiteenlopend. Ook
in dit opzicht is Schouwen en Duiveland er
nog steeds het ergst aan toe. Op de fatale dag
waren de veerdiensten naar en van dit eiland
gestaakt en was er alleen nog verkeer over de
weg mogelijk tussen WestenschouwenBurgh
Haamstede en Renesse. Dit westelijk, hoger-
gelegen duingebied vormt nu een eiland op
een eiland. Eerst ruim twee weken later was
het mogelijk een redelijke verbinding over weg
en dijk tot stand te brengen tussen Zierikzee en
Brouwershaven, waarbij dan nog over een af
stand van ongeveer 300 meter door ongeveer
2 dm hoog zeewater gereden moet worden. En
het enige vooruitzicht dat er voorlopig voor
het wegverkeer bestaat is het herstel van de
weg RenesseScharendijke.
Het verkeer te water herstelde zich vlugger.
De Provinciale bootdienst Katsche Veer
Zierikzee werd 11a 4 dagen in beperkte mate
en de R.T.M.-dienst ZijpeAnna Jacobapol-
der dezelfde dag nog hervat. Laatstgenoemde
dienst heeft weinig zin, omdat enerzijds alleen
Bruinisse bereikt kan worden, anderzijds de
weg naar St. Philipsland nog onder water
staat en hierover alleen gedurende de eerste
dagen enig verkeer tijdens laag water mogelijk
is geweest. Verdere gelegenheid tot het ver
voeren van personen en goederen is gevonden
door het scheppen van bootdiensten tussen
Burghsluis en Zierikzee, alsmede tussen Zie
rikzee en Dordrecht, beide geëxploiteerd door
de N.V. R.T.M. Aangezien het haventje, van
Burghsluis onbruikbaar is, geschiedt de in- en
ontscheping middels een vlet aan de glooiing
van de dijk, dus wel erg gebrekkig. Voorlopig
moet meestal ook op de ree van Zierikzee
overgestapt worden op of van een kleinere
boot, omdat het havenkanaal van deze ge
meente tengevolge van een aantal dijkbreuken
voor grotere schepen moeilijk, bij laag water
zelfs onbevaarbaar is geworden.
Voor een poging tot het herstel van de dij
ken langs het havenkanaal was het noodzake
lijk dit gedurende minstens 3 dagen voor de
scheepvaart te sluiten (1, 2 en 3 Maart). Tij
dens deze periode werden de bootdiensten op
Zierikzee verlegd naar. Brouwershaven,
vanwaar, zoals reeds vermeld, een verbinding
over de weg met Zierikzee bestaat. De ver
wachting dat na deze 3 dagen genoemd ha
venkanaal weer constant bevaarbaar zou wor
den, hetgeen ongetwijfeld een grote vooruit
gang zou betekend hebben is echter op niets
uitgelopen. En verdere gunstige vooruitzich
ten zijn er voorlopig voor het verkeer helaas
niet.
Hoewel Tholen en St. Philipsland aanvan
kelijk ook van iedere normale verbinding ver
stoken en alleen maar per boot bereikbaar
waren door overstroming van de wegen Tho
lenHalsteren en Anna JacobapolderSteen
bergen kon het wegverkeer met Noord-Bra
bant na 2 a 3 weken weer hervat worden. Al
leen Anna Jacobapolder en Stavenisse verke
ren hier in een uitzonderingspositie. Een geluk
kige omstandigheid is ook geweest dat er op
het eiland Tholen zelf gereden kon worden
tussen TholenOud-Vossemeer en St. Anna-
land, alsmede na 10 dagen tussen Poortvliet
ScherpenisseSt. Maartensdijk en St. Anna-
land.
Een soortgelijk beeld treft men aan op
Noord-Beveland, alhoewel men op de dag van
de ramp vreesde dat dit eiland een zelfde lot
zou hebben getroffen als Schouwen en Duive
land. De Provinciale Stoombootdienstcn her
stelden reeds op 2 Februari de veerdienst
VeereKamperland en bracht een bootdienst
tot stand tussen Kortgene en Katsche Veer.
89