Schadevergoedingen in 1906, 1911 en 1953
No. 3/4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
wind zijn hun te sterk geweest, zij hebben
slechts een „elastische verdedigingstaktiek"
kunnen voeren.
Ook schijnt de liefde voor de jacht zo ver
blindend te werken, dat veel te weinig aan
dacht is besteed aan de schadelijke invloed
van de konijnen op de begroeiing en de be
planting. Niet alleen zijn hun holen nadelig,
maar hun vraatzucht, die vooral de jonge
stekjes geldt, is ruïneus.
En wat doen wij heden ten dage?
Met de toename van de bevolking, met de
betere economische omstandigheden van grote
bevolkingsgroepen, met de roep om meer re
creatieterrein en met de verbetering van de
verkeersmiddelen wordt het bezoek aan de
kuststrook jaar op jaar groter. In deze om
standigheden wordt de behoefte aan toegang
tot de duinen steeds sterker.
Anderzijds heeft de storm van 1 Februari
j.l. ons nog eens duidelijk gemaakt, dat de vei
ligheid van de Zeeuwse bodem onze uiterste
waakzaamheid en voorzichtigheid vereist
voor het behoud van de duinen. Dit noodzaakt
ons het duinbezoek sterk te beperken.
De tegenstelling is duidelijk.
Maar zoals vele andere tegenstellingen is zij
gelukkig niet onoverkomelijk! Wij zullen van
vrije doorkruising van de duinen moeten af
zien, maar zullen de handen ineen moeten
slaan om wandelpaden door onze duinen aan
te leggen.
En wanneer dit geschiedt, zal niet alleen
onze veiligheid tegen de zee ermee gebaat zijn,
maar ook de weligheid van de begroeiing en
beplanting dusdanig toenemen, dat wij aan
rijkdom van landschap hebben gewonnen.
door Drs M. C. Verburg
1906 1911 1953. Bijna een halve eeuw
is verlopen. In die tijd is een omwenteling tot
stand gekomen in de opvattingen omtrent de
verhouding individu-gemeenschap. Deze eeuw
verdient voorwaar het predicaat sociaal, al
interpreteren de diverse maatschappij-overtui
gingen dit op uiteenlopende wijze. De oorlog
van 19401945 heeft in iedere groepering een
revolutionnaire ommekeer teweeggebracht, die
zich o.m. weerspiegelt in een waarlijk sociaal
schade-vergoedingsrégime.
Als systeem verdient dit veel waardering,
ofschoon de Zeeuwen, die drie maal in
dertien jaar tijd werden getroffen, alleen een
integrale vergoeding billijk vinden. Maar nog
maals: het systeem is goed en in beginsel wa
terdicht. Particulier initiatief en overheids
steun vullen elkaar op gelukkige wijze aan.
Het Nationaal Rampenfonds, bijeengebracht
door een ontroerende gemeenschapszin, ver
goedt de schade in de persoonlijke sfeer. De
rampschadebureaux van het Ministerie van
Financiën geven voorschotten op de geleden
schade, die in de eerste bedrijfsbehoeften voor
zien. Verschillende gemeenten hebben zich ook
op dit gebied begeven. De Nederlandse Mid-
denstandsbank verleent verschillende aanvul
lende credieten, zodat in de bedrijfsvoering
geen stagnatie behoeft op te treden. De defini
tieve schadevergoedingen zullen binnenkort in
een wetsontwerp aan de Tweede Kamer wor
den voorgelegd; over de omvang is op dit mo
ment nog niets bekend. De oorlogsschadever
goedingen echter konden niet integraal zijn
vanwege de inflatoire effecten die hierdoor
zouden optreden. Dit geeft moed, want de
schade is thans veel geringer en bovendien in
het kader van onze economie gemakkelijker te
95