No. 3/4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Verkeer tussen Kortgene en Wolphaartsdijkse
Veer had de eerste vier weken geen zin, om
dat Wolphaartsdijk onder water stond. Op
het eiland zelf bleek er verkeer mogelijk te zijn
tussen Kamperland-Colijnsplaat en Kats.
De ontwrichting van het verkeer en het
vervoer op Zuid-Beveland is wel van zeer
ernstige en langdurige aard. Behalve dat de
dorpen Wolphaartsdijk, Baarland, Oudelande
en Ellewoutsdijk gedurende enkele weken on
bereikbaar waren over de weg, is er door de
overstroming van het Oostelijk deel van Zuid-
Beveland van normaal verkeer beoosten de
Kruiningse Zanddijk voorlopig geen sprake
meer, hetgeen dus inhoudt dat de normale weg
en spoorwegverbindingen van het overgrote
deel van Zeeland met Noord-Brabant en
overig Nederland verbroken zijn met alle on
aangename gevolgen van dien. Het wegverkeer
heeft een uitweg via België, welke zeer tijd
rovend is en veel extra km's kost, terwijl ten
behoeve van het personen- en goederenvervoer
tijdelijke bootdiensten tot stand zijn gekomen
tussen Katsche Veer en Dordrecht, Wemel-
dinge en Bergen op Zoom, Yerseke en Bergen
op Zoom, naast de reeds op 3 Februari in be
perkte mate hervatte Provinciale boötdienst
HoedekenskerkeTerneuzen. Op een hervat
ting van de veerdienst Kruiningen Veerha
venPerkpolderhaven moet voorlopig niet
worden gerekend. De indijking van het Zuid
Sloe heeft het verkeer al een grote dienst be
wezen, omdat dit door de nieuwe polder ge
leid kan worden nu het over de Sloedam we
gens dijkbreuk voorlopig niet meer mogelijk is.
Het verkeer op Walcheren en in Zeeuwsch-
Vlaanderen heeft practisch ongehinderd voort
gang kunnen vinden; slechts enkele minder
belangrijke wegen waren onberijdbaar. Van
zeer groot belang was, en is het nog steeds, dat
de Provinciale bootdienst VlissingenBres-
kens reeds op 2 Februari om 13.35 uur hervat
en hierdoor via Zeeuwsch-Vlaanderen en Bel
gië de rest van ons land bereikt kon worden.
Ten behoeve van het personenvervoer zijn
daarna, mede dank zij de grote medewerking
van het Belgische Ministerie van Verkeerswe
zen, resp. op 4 en 5 Februari twee nieuwe,
uiteraard tijdelijke, autobusdiensten tot stand
gekomen te weten Breskens—Philippine
Sluisk il Axel Hulst Antwerpen Breda,
geëxploiteerd door de N.V. „Z.V.T.M." te
Terneuzen en BreskensOostburgSluis
GentAntwerpenBergen op Zoom, geëx
ploiteerd door de N.V. Nederlandse Spoor
wegen te Utrecht. Het spoorwegverkeer heeft
zich voorlopig moeten beperken tot het traject
V lissingenGoes.
Uit het bovenstaande moge blijken, dat de
ontwrichting van het verkeer en het vervoer
in Zeeland wel zeer groot is. En de gevolgen
hiervan, hoewel nog niet alle te overzien, zul
len m.i. rechtevenredig daaraan zijn. In de
eerste plaats voor de gedupeerden in de over
stroomde gebieden, maar ook voor de bedrij
ven, die deze streken als afzetgebied en ar
beidsveld verloren zagen gaan.
Zonder een uitputtende opsomming van de
gevolgen te willen geven zij verder opgemerkt
dat de reis- en verblijfkosten voor het perso
nenvervoer aanmerkelijk zijn gestegen, omdat
men niet meer „even" op één dag heen en
weer voor zaken naar de grote steden kan
reizen; dat het bedrijfsleven zich geplaatst ziet
voor veel hogere transport- en overslagkosten
voor het goederenvervoer, waarbij van snelle
aan- en afvoer van grondstoffen en producten
geen sprake meer is.
Een tijdelijke verschuiving van rail- en weg
vervoer naar vervoer te water is m.i. hier te
verwachten, o.a. ten nadele van het geregeld
en ongeregeld beroepsgoederenvervoerappa-
raat.
Verder zien ook vele personenvervoerbedrij-
ven in dit gewest hun werkterrein belangrijk
kleiner geworden. Hierbij heb ik in het bij
zonder het oog op de toerwagenondernemer;
de grote omwegen welke gemaakt zullen moe
ten worden voor toerwagenritten naar overig
Nederland zullen de tarieven zodanig verho
gen, dat er wel veel minder vraag naar zal
zijn. Omgekeerd betekent dit tevens, dat er
91