No. 3/4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Verkeer tussen Kortgene en Wolphaartsdijkse Veer had de eerste vier weken geen zin, om dat Wolphaartsdijk onder water stond. Op het eiland zelf bleek er verkeer mogelijk te zijn tussen Kamperland-Colijnsplaat en Kats. De ontwrichting van het verkeer en het vervoer op Zuid-Beveland is wel van zeer ernstige en langdurige aard. Behalve dat de dorpen Wolphaartsdijk, Baarland, Oudelande en Ellewoutsdijk gedurende enkele weken on bereikbaar waren over de weg, is er door de overstroming van het Oostelijk deel van Zuid- Beveland van normaal verkeer beoosten de Kruiningse Zanddijk voorlopig geen sprake meer, hetgeen dus inhoudt dat de normale weg en spoorwegverbindingen van het overgrote deel van Zeeland met Noord-Brabant en overig Nederland verbroken zijn met alle on aangename gevolgen van dien. Het wegverkeer heeft een uitweg via België, welke zeer tijd rovend is en veel extra km's kost, terwijl ten behoeve van het personen- en goederenvervoer tijdelijke bootdiensten tot stand zijn gekomen tussen Katsche Veer en Dordrecht, Wemel- dinge en Bergen op Zoom, Yerseke en Bergen op Zoom, naast de reeds op 3 Februari in be perkte mate hervatte Provinciale boötdienst HoedekenskerkeTerneuzen. Op een hervat ting van de veerdienst Kruiningen Veerha venPerkpolderhaven moet voorlopig niet worden gerekend. De indijking van het Zuid Sloe heeft het verkeer al een grote dienst be wezen, omdat dit door de nieuwe polder ge leid kan worden nu het over de Sloedam we gens dijkbreuk voorlopig niet meer mogelijk is. Het verkeer op Walcheren en in Zeeuwsch- Vlaanderen heeft practisch ongehinderd voort gang kunnen vinden; slechts enkele minder belangrijke wegen waren onberijdbaar. Van zeer groot belang was, en is het nog steeds, dat de Provinciale bootdienst VlissingenBres- kens reeds op 2 Februari om 13.35 uur hervat en hierdoor via Zeeuwsch-Vlaanderen en Bel gië de rest van ons land bereikt kon worden. Ten behoeve van het personenvervoer zijn daarna, mede dank zij de grote medewerking van het Belgische Ministerie van Verkeerswe zen, resp. op 4 en 5 Februari twee nieuwe, uiteraard tijdelijke, autobusdiensten tot stand gekomen te weten Breskens—Philippine Sluisk il Axel Hulst Antwerpen Breda, geëxploiteerd door de N.V. „Z.V.T.M." te Terneuzen en BreskensOostburgSluis GentAntwerpenBergen op Zoom, geëx ploiteerd door de N.V. Nederlandse Spoor wegen te Utrecht. Het spoorwegverkeer heeft zich voorlopig moeten beperken tot het traject V lissingenGoes. Uit het bovenstaande moge blijken, dat de ontwrichting van het verkeer en het vervoer in Zeeland wel zeer groot is. En de gevolgen hiervan, hoewel nog niet alle te overzien, zul len m.i. rechtevenredig daaraan zijn. In de eerste plaats voor de gedupeerden in de over stroomde gebieden, maar ook voor de bedrij ven, die deze streken als afzetgebied en ar beidsveld verloren zagen gaan. Zonder een uitputtende opsomming van de gevolgen te willen geven zij verder opgemerkt dat de reis- en verblijfkosten voor het perso nenvervoer aanmerkelijk zijn gestegen, omdat men niet meer „even" op één dag heen en weer voor zaken naar de grote steden kan reizen; dat het bedrijfsleven zich geplaatst ziet voor veel hogere transport- en overslagkosten voor het goederenvervoer, waarbij van snelle aan- en afvoer van grondstoffen en producten geen sprake meer is. Een tijdelijke verschuiving van rail- en weg vervoer naar vervoer te water is m.i. hier te verwachten, o.a. ten nadele van het geregeld en ongeregeld beroepsgoederenvervoerappa- raat. Verder zien ook vele personenvervoerbedrij- ven in dit gewest hun werkterrein belangrijk kleiner geworden. Hierbij heb ik in het bij zonder het oog op de toerwagenondernemer; de grote omwegen welke gemaakt zullen moe ten worden voor toerwagenritten naar overig Nederland zullen de tarieven zodanig verho gen, dat er wel veel minder vraag naar zal zijn. Omgekeerd betekent dit tevens, dat er 91

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1953 | | pagina 45