Over een landaanwinner onder de planten ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. s stelling tot overig Zeeland, dat er slechts in geringe mate emigratie plaats vindt, zodat de bevolkingsaanwas vrijwel normaal is. On danks dit feit is er echter een tekort aan ar beidskrachten, waardoor de vooruitzichten voor verdere industrialisatie van de kanaal- zóne voorlopig niet gunstig zijn. Voor de verdere toekomst kunnen we zeer zeker de vestiging van meerdere industrieën langs het kanaal verwachten. De mechanisatie van de landbouw en de maatregelen die ver schillende landen nemen tegen de import van onze landbouwproducten, zullen nog een aan tal landarbeiders overbodig maken. Verder zal het weer naar elkaar toegroeien van de reële lonen in België en Nederland de bereidheid van de Belgen, om in Zeeuwsch- Vlaanderen te gaan werken, vergroten. Het dijkherstel en de DUW-werken hebben tenslotte een tijdelijk karakter, zodat in de toekomst voor de kanaalzone gerekend kan worden op een groter aantal arbeidskrachten. Deze zullen natuurlijk in de eerste plaats de thans opengevallen plaatsen in de industrie gaan bezetten; eerst daarna komt industriali satie aan de orde. Wanneer men deze wil be vorderen, dient er gezorgd te worden voor woningen, zowel voor arbeiders als voor lei dinggevend personeel. Voor het aantrekken van dit laatste, dient de reistijd tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en „Holland" verkort te worden, aangezien het hogere personeel we gens gebrek aan opleidingsscholen in Zeeland, uit het noorden moet worden aangetrokken, en er een zekere tegenzin bestaat tegen vesti ging in „Zo'n uithoek!" Indien de busdienst op Breda mocht blijven bestaan zou er reeds veel verbeterd zijn. Een brug of een tunnel door de Schelde bij Saeftinghe zou echter op afdoende wijze vele verkeersproblemen van Zeeuwsch-Vlaanderen oplossen, waardoor dit land mede kan profiteren van de rest van Nederland als verzorgingsgebied voor de in dustrie, bijv. voor onderhouds- en herstel werkzaamheden, nieuwe aanschaffingen, ad viezen, afzet, transporten e.d. De toestand van de aansluitende wegen in Belgisch Vlaanderen is dermate slecht, dat een oplossing gezocht zal moeten worden op eigen grondgebied, dus zonder grensmoeilijkheden, wil men dit gebied ontsluiten. Kunnen we dus op het ogenblik weinig ver andering in de industrievestiging langs het ka naal verwachten, in de toekomst zullen de geografische voordelen van deze streek zeker hun invloed doen gelden, en het zou getuigen van wijs beleid, indien de overheid reeds thans die maatregelen uitwerkte, die voor de ont wikkeling in de toekomst noodzakelijk zullen zijn. door J. C. Lodder LS we over de verkeersweg over de Sloedam gaan en we laten de blik naar het zuiden gaan, zien we mo menteel een nieuwe polder groen van het wuivende vlas, verder de nieuwe boer derijen en andere in aanbouw. Acht en twintig jaar geleden was dit nog een grote slijkvlakte zonder noemenswaardige vegetatie van hogere planten en slechts door sneden door enkele onduidelijke kreken. Het slijk was daar zo slap, dat behalve op enkele zandige plaatsjes en vlak bij de oevers aan de Walcherse en Zuid-Bevelandse zijde het be treden onmogelijk was. Tweemaal per etmaal kwam hier de vloed en bracht wat slib mee, dat kon bezinken op die plaatsen waar de waterstroom het meest werd geremd. Bij de 112

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1953 | | pagina 16