Over een landaanwinner onder de planten
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. s
stelling tot overig Zeeland, dat er slechts in
geringe mate emigratie plaats vindt, zodat de
bevolkingsaanwas vrijwel normaal is. On
danks dit feit is er echter een tekort aan ar
beidskrachten, waardoor de vooruitzichten
voor verdere industrialisatie van de kanaal-
zóne voorlopig niet gunstig zijn.
Voor de verdere toekomst kunnen we zeer
zeker de vestiging van meerdere industrieën
langs het kanaal verwachten. De mechanisatie
van de landbouw en de maatregelen die ver
schillende landen nemen tegen de import van
onze landbouwproducten, zullen nog een aan
tal landarbeiders overbodig maken.
Verder zal het weer naar elkaar toegroeien
van de reële lonen in België en Nederland de
bereidheid van de Belgen, om in Zeeuwsch-
Vlaanderen te gaan werken, vergroten.
Het dijkherstel en de DUW-werken hebben
tenslotte een tijdelijk karakter, zodat in de
toekomst voor de kanaalzone gerekend kan
worden op een groter aantal arbeidskrachten.
Deze zullen natuurlijk in de eerste plaats de
thans opengevallen plaatsen in de industrie
gaan bezetten; eerst daarna komt industriali
satie aan de orde. Wanneer men deze wil be
vorderen, dient er gezorgd te worden voor
woningen, zowel voor arbeiders als voor lei
dinggevend personeel. Voor het aantrekken
van dit laatste, dient de reistijd tussen
Zeeuwsch-Vlaanderen en „Holland" verkort
te worden, aangezien het hogere personeel we
gens gebrek aan opleidingsscholen in Zeeland,
uit het noorden moet worden aangetrokken,
en er een zekere tegenzin bestaat tegen vesti
ging in „Zo'n uithoek!" Indien de busdienst
op Breda mocht blijven bestaan zou er reeds
veel verbeterd zijn. Een brug of een tunnel
door de Schelde bij Saeftinghe zou echter op
afdoende wijze vele verkeersproblemen van
Zeeuwsch-Vlaanderen oplossen, waardoor dit
land mede kan profiteren van de rest van
Nederland als verzorgingsgebied voor de in
dustrie, bijv. voor onderhouds- en herstel
werkzaamheden, nieuwe aanschaffingen, ad
viezen, afzet, transporten e.d.
De toestand van de aansluitende wegen in
Belgisch Vlaanderen is dermate slecht, dat een
oplossing gezocht zal moeten worden op eigen
grondgebied, dus zonder grensmoeilijkheden,
wil men dit gebied ontsluiten.
Kunnen we dus op het ogenblik weinig ver
andering in de industrievestiging langs het ka
naal verwachten, in de toekomst zullen de
geografische voordelen van deze streek zeker
hun invloed doen gelden, en het zou getuigen
van wijs beleid, indien de overheid reeds thans
die maatregelen uitwerkte, die voor de ont
wikkeling in de toekomst noodzakelijk zullen
zijn.
door J. C. Lodder
LS we over de verkeersweg
over de Sloedam gaan en
we laten de blik naar het
zuiden gaan, zien we mo
menteel een nieuwe polder
groen van het wuivende
vlas, verder de nieuwe boer
derijen en andere in aanbouw.
Acht en twintig jaar geleden was dit nog
een grote slijkvlakte zonder noemenswaardige
vegetatie van hogere planten en slechts door
sneden door enkele onduidelijke kreken. Het
slijk was daar zo slap, dat behalve op enkele
zandige plaatsjes en vlak bij de oevers aan de
Walcherse en Zuid-Bevelandse zijde het be
treden onmogelijk was. Tweemaal per etmaal
kwam hier de vloed en bracht wat slib mee,
dat kon bezinken op die plaatsen waar de
waterstroom het meest werd geremd. Bij de
112