No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT bouw werden veldvruchten en nog later brij schotels en tenslotte brood in allerlei vormen als offer aangeboden. Men ging daartoe de oorspronkelijke offervoorwerpen als mensen, dieren, vogels en onderdelen daarvan afbeel den in brood en gebak. En uit deze offers ont wikkelden zich nu de verschillende vormen en soorten brood en gebak, die in verschillende streken van ons land (en vooral ook in Vlaan deren en West-Duitsland) wel enigszins ver schillen in ontwikkeling, maar toch ook soms een grote overeenkomst hebben, zowel wat de vorm als wat de samenstelling betreft. We zien echter nog iets anders bij de studie van de ontwikkeling van diverse brood- en gebaksoorten en -vormen. En wel iets dat erg merkwaardig, doch tegelijk zeer goed ver klaarbaar is. Namelijk dat puur heidense ge woonten en gebruiken door het christendom werden overgenomen, bijgeschaafd, aangevuld soms met christelijke ideeën en daardoor voor de massa meer aannemelijk gemaakt. Bij verbreiding van het christendom wer den de verschillende oorspronkelijke gebrui ken en gewoonten in ere gehouden, zij het dan ook in min of meer gekerstende vorm. Een erg merkwaardige, oude gebaksoort kennen we, na een geschiedenis van ruim twintig eeuwen, nog in de Duivekater (Eigen lijk Duivelkater). Deze bijzondere naam heeft vele geleerden en onderzoekers van folkloris tische gebruiken, bij het zoeken naar een ver klaring, hoofdbrekens gekost. Vooral ook om dat dit brood, (of beter gebak) naast z'n bij zondere naam, een eigenaardige vorm heeft. Eerst de 19e eeuw heeft hierover enig licht verschaft, toen men ging doen aan studie van folkloristische gebruiken en gewoonten. Want de Duivekater gaat terug op de oudste vorm van het offer van onze voorouders, het ma gisch offer, uit de allereerste tijd van de land bouw. Onze voorouders, primitief als ze wa ren, zochten hulp en vruchtbaarheid bij de godin van de vruchtbaarheid „Frigga"! En men dacht deze Frigga steeds in een manne lijk dier en bij voorkeur in een kater. Men offerde de kater dan ook als een soort vrucht baarheidsdemon, onder het uitspreken van een bezweringsformule, die macht gaf over de demon en de godin van de vruchtbaarheid. Frigga dwong tot een tegendienst in de vorm van vruchtbaarheid voor de akkers, arbeids kracht en voorspoedige groei. De Duivel-kater werd in later jaren vervan gen door een deel van de kat, nl. door een scheenbeen, terwijl dit scheenbeen, afgebeeld in gebak ook nü nog in vele bakkerswinkels wordt verkocht onder de oorspronkelijke naam van Duivekater. Het is een smakelijk gezoet stuk brood, dat door haar fijne samen stelling en mooie versiering echter meer tot de gebaksoorten gerekend kan worden. Vooral in de 17e eeuw was de Duivekater erg populair. In vele bakkerijen werden de heerlijk gekruide broden gebakken. Heel be kend is het schilderstuk van Jan Steen van „Bakker Oostwaard" waarop, onder de luifel van het oude bakkershuis, de etalage staat af gebeeld, terwijl de bakker en z'n vrouw vol trots hun bakwaren tonen. Naast de ouder wetse krakelingen, bollen en speculaas of taai gebak vinden we daarbij ook de Duivekaters uitgestald. 145

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1953 | | pagina 23