No. i ZEEUWS TIJDSCHRIFT dient dan allereerst te bedenken, dat het werk van Guys zich voor het grootste gedeelte in Frankrijk bevindt en dat men dit werk, dat momenteel zeer gezocht is en hoge prijzen op brengt, in het algemeen niet gaarne voor een tentoonstelling afstaat. Bovendien maakt het enig verschil of het Rijksmuseum een aanvrage om uitlening tot een buitenlandse museum directeur richt of de gemeente Vlissingen! Desalniettemin is men er tot nu toe in ge slaagd, de beschikking te krijgen over meer dan honderd werken, terwijl men mag ver wachten, dat dit aantal nog zal stijgen. Be langrijker dan het aantal is echter de kwali teit van het te exposeren werk. Het is merk waardig, dat Guys zeer vele tekeningen heeft vervaardigd, die vaak minder goed, soms ook ronduit slecht zijn. Daar staan dan echter werken tegenover, die van een overrompe lende schoonheid zijn. Slaagt men er in, een keuze uit deze laatste bijeen te brengen, dan kan men er van verzekerd zijn, een tentoon stelling te brengen, die voor zeer velen een verrasmg zal betekenen en een kennismaking met een kunstenaar, die tot de groten van zijn tijd gerekend moet worden. Een dergelijke keuze zal te Vlissingen te zien zijn. Voor de tentoonstelling zullen namelijk verschillende Parijse musea de beste Guysen uit hun bezit afstaan. Namen als het musée Carnavalet, het musée du Petit Palais, het musée des Arts Dé- coratifs en het musée du Louvre zeggen vol doende. Uit eigen land zullen het museum Boymans en het museum KröllerMüller, de enige Nederlandse musea, die werk van Guys bezitten, inzenden. Maar niet alleen de musea, ook de Parijse kunsthandel zal haar medewer king verlenen en met verscheidene zeer mooie en nog nergens geëxposeerde werken op de tentoonstelling aanwezig zijn. Tenslotte de particuliere verzamelaars, die uiteraard het moeilijkst tot uitlening te bewegen zijn, maar vaak de mooiste exemplaren bezitten. Het is dan ook wel bijzonder verheugend, dat juist van deze kant zo veel medewerking is ver kregen en dat nagenoeg alle bekende Guys- verzamelaars hun medewerking hebben toege zegd. Het was een bijzondere ervaring te Pa rijs een verzamelaar te ontmoeten, die in het bezit was van een collectie sublieme aquarel len en die deze alle voor de tentoonstelling wilde afstaan! Momenteel worden nog met verschillende personen en instanties onderhan delingen gevoerd voor het verkrijgen van meerdere werken. Men maakt wel eens de opmerking, dat het werk van Guys eentonig zou zijn. Dit is slechts ten dele waar. Wat de aanstaande zo mer (van half Juli tot eind Augustus) te Vlis singen te zien zal zijn, zal zeker zeer afwisse lend zijn en alle aspecten van de kunst van Guys naar voren brengen. Ook in ons land gaat men zich steeds meer voor deze kunste naar interesseren. Een aan hem gewijde ten toonstelling wist men echter hier te lande nog niet te organiseren. Het spreekt dan ook eigenlijk vanzelf, dat men niet alleen uit Zee land, waar men zich deze unieke kans zeker niet zal laten voorbijgaan, maar uit het gehele land en ook uit het buitenland, grote belang stelling voor dit bijzondere evenement ver wacht. W. DE BRUINE ABONNEMENTEN De abonnementsprijs van het Zeeuws Tijdschrift bedraagt voor Nederland 7,50, voor België frcs 125,in beide gevallen franco per post. Men abonneert zich voor een hele jaargang, bij vooruitbetaling te voldoen; op zegging dient te geschieden vóór 1 Jan. De prijs van losse nummers bedraagt resp. 1,50 of frcs. B. 2$, Postrekening no. 480610 ten name van het Zeeuws Tijdschrift, Middelburg. BRIEVEN EN STUKKEN voor de redactie en boeken ter bespreking zende men aan de redactie-secretaris: Drs M. C. Verburg, Kastanje laan 11, Middelburg. Ongevraagde bijdragen worden bij niet-plaatsing terug gezonden, mits retour-porto was ingesloten. Alle cor respondentie, die de redactie niet betreft, richte men aan de administrateur P. J. van der Koorde, Veerse Singel 178, Middelburg. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 31