No. i
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
dient dan allereerst te bedenken, dat het werk
van Guys zich voor het grootste gedeelte in
Frankrijk bevindt en dat men dit werk, dat
momenteel zeer gezocht is en hoge prijzen op
brengt, in het algemeen niet gaarne voor een
tentoonstelling afstaat. Bovendien maakt het
enig verschil of het Rijksmuseum een aanvrage
om uitlening tot een buitenlandse museum
directeur richt of de gemeente Vlissingen!
Desalniettemin is men er tot nu toe in ge
slaagd, de beschikking te krijgen over meer
dan honderd werken, terwijl men mag ver
wachten, dat dit aantal nog zal stijgen. Be
langrijker dan het aantal is echter de kwali
teit van het te exposeren werk. Het is merk
waardig, dat Guys zeer vele tekeningen heeft
vervaardigd, die vaak minder goed, soms ook
ronduit slecht zijn. Daar staan dan echter
werken tegenover, die van een overrompe
lende schoonheid zijn. Slaagt men er in, een
keuze uit deze laatste bijeen te brengen, dan
kan men er van verzekerd zijn, een tentoon
stelling te brengen, die voor zeer velen een
verrasmg zal betekenen en een kennismaking
met een kunstenaar, die tot de groten van zijn
tijd gerekend moet worden. Een dergelijke
keuze zal te Vlissingen te zien zijn. Voor de
tentoonstelling zullen namelijk verschillende
Parijse musea de beste Guysen uit hun bezit
afstaan. Namen als het musée Carnavalet, het
musée du Petit Palais, het musée des Arts Dé-
coratifs en het musée du Louvre zeggen vol
doende. Uit eigen land zullen het museum
Boymans en het museum KröllerMüller, de
enige Nederlandse musea, die werk van Guys
bezitten, inzenden. Maar niet alleen de musea,
ook de Parijse kunsthandel zal haar medewer
king verlenen en met verscheidene zeer mooie
en nog nergens geëxposeerde werken op de
tentoonstelling aanwezig zijn. Tenslotte de
particuliere verzamelaars, die uiteraard het
moeilijkst tot uitlening te bewegen zijn, maar
vaak de mooiste exemplaren bezitten. Het is
dan ook wel bijzonder verheugend, dat juist
van deze kant zo veel medewerking is ver
kregen en dat nagenoeg alle bekende Guys-
verzamelaars hun medewerking hebben toege
zegd. Het was een bijzondere ervaring te Pa
rijs een verzamelaar te ontmoeten, die in het
bezit was van een collectie sublieme aquarel
len en die deze alle voor de tentoonstelling
wilde afstaan! Momenteel worden nog met
verschillende personen en instanties onderhan
delingen gevoerd voor het verkrijgen van
meerdere werken.
Men maakt wel eens de opmerking, dat het
werk van Guys eentonig zou zijn. Dit is
slechts ten dele waar. Wat de aanstaande zo
mer (van half Juli tot eind Augustus) te Vlis
singen te zien zal zijn, zal zeker zeer afwisse
lend zijn en alle aspecten van de kunst van
Guys naar voren brengen. Ook in ons land
gaat men zich steeds meer voor deze kunste
naar interesseren. Een aan hem gewijde ten
toonstelling wist men echter hier te lande nog
niet te organiseren. Het spreekt dan ook
eigenlijk vanzelf, dat men niet alleen uit Zee
land, waar men zich deze unieke kans zeker
niet zal laten voorbijgaan, maar uit het gehele
land en ook uit het buitenland, grote belang
stelling voor dit bijzondere evenement ver
wacht. W. DE BRUINE
ABONNEMENTEN
De abonnementsprijs van het Zeeuws Tijdschrift bedraagt voor Nederland 7,50, voor België frcs 125,in
beide gevallen franco per post. Men abonneert zich voor een hele jaargang, bij vooruitbetaling te voldoen; op
zegging dient te geschieden vóór 1 Jan. De prijs van losse nummers bedraagt resp. 1,50 of frcs. B. 2$,
Postrekening no. 480610 ten name van het Zeeuws Tijdschrift, Middelburg.
BRIEVEN EN STUKKEN
voor de redactie en boeken ter bespreking zende men aan de redactie-secretaris: Drs M. C. Verburg, Kastanje
laan 11, Middelburg.
Ongevraagde bijdragen worden bij niet-plaatsing terug gezonden, mits retour-porto was ingesloten. Alle cor
respondentie, die de redactie niet betreft, richte men aan de administrateur P. J. van der Koorde, Veerse
Singel 178, Middelburg.
29