Hoe komt een expositie tot stand
No. 2
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
ET is een hachelijke zaak
iets te vertellen over het in
richten van een tentoonstel
ling wanneer de schrijver
op dat punt slechts geringe
ervaring bezit.
Evenwel, de redactie heeft dit artikel aan
gekondigd en derhalve moeten de bezwaren
wel vervallen.
Wanneer een tentoonstelling ordelijk en
aangenaam voor het oog is opgesteld lijkt dit
het natuurlijk en vanzelfsprekend resultaat
van een genoeglijke voorbereidende arbeid.
Men neme fraaie en waardevolle voorwerpen
en plaatse deze naar soort en grootte bij
elkaar. Ziehier, in het kort, de „vuistregel"
voor het oprichten van een expositie. Zó
schijnt het velen toe. Doch de practijk is
moeilijker, gelijk elk werk dat er eenvoudig
uitziet.
Hoe een expositie dan wèl tot stand komt?
Een vergelijking kan het antwoord vereen
voudigen. Hoe gaat het met een bouwwerk?
De architect heeft een ingeving, welke hij op
papier uitwerkt en met behulp van derden
vorm geeft. Ook voor een expositie is op de
eerste plaats een idee een koninkrijk voor
een idee! nodig. Is de idee, het onderwerp,
bruikbaar en financieel mogelijk, dan volgt
het uitwerken en vormgeven. De outillage be
staat niet uit een tekenbord, maar uit een
groot bureau met meerdere telefoons, talrijke
boeken over kunst, catalogi van musea en
tentoonstellingen enz. Verder zijn nodig enige
kennis van het te behandelen onderwerp
en inzicht in de transportmogelijkheden,
toegewijde medewerkers, véél relaties in de
wereld van de musea, de kunstverzamelaars,
de kunstkenners en -critici en verzekeraars.
Tenslotte niet te vergeten de steun van
officiële lichamen en personen, alsmede van
de pers.
De keuze van het onderwerp is een vraag
stuk op zichzelf. Hoe zal het publiek rea
geren? Een reactie is niet te voorspellen. De
bezoekers kunnen enthousiast zijn en de orga
nisatoren maar half tevreden. Ook het omge
keerde doet zich voor. Wanneer de beslissing
is gevallen kan de organisatie aanvangen.
Tussen haakjes, het houden van tentoonstel
lingen is geen lucratieve bezigheid. Dit geldt
in het bijzonder voor Zeeland vanwege zijn
geringe bevolkingsdichtheid en de ongunstige
geografische verdeling. Deze factoren worden
daarenboven nog nadelig beïnvloed door het
feit dat de Zeeuwen over het algemeen schro
men een expositie te bezoeken, maar dit is
een onderwerp, een apart artikel alleszins
waard.
Aan de hand van het documentatie mate
riaal is intussen de kern van de expositie
ontstaan. Eveneens is contact opgenomen
met de musea en relaties hiervoren vermeld.
Het speuren naar kunstvoorwerpen is een
interessant werk. Men volgt een spoor en
het loopt op niets uit. Maar onverwachts
ontdekt gij een nieuw spoor. Als het in
de goede richting wijst, gaat het als met de
sneeuwbal, die doorrolt en steeds groter
wordt. Het is derhalve zaak zich te beperken,
anders groeit de omvang van de expositie U
over het hoofd.
Uit het voorgaande mag niet afgeleid wor
den, dat slechts bronnen van kunstverzame
lingen behoeven te worden opgespoord om te
slagen. Niets is minder waar! Immers, het is
begrijpelijk, dat musea en particulieren on
gaarne afstand doen van hun kostbaarheden,
ongeacht nog het risico, hetwelk zij lopen met
het transport.
55