No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT zien wij het feit van de verscheidenheid in geestelijke ligging der bevolking niet voorbij. Wij weten wel, dat b.v. in Zeeuwsch-Vlaan- deren de Rooms-Katholieke invloed niet on derschat mag worden en dat de inwoners al daar een grote mate van verwantschap met de Belgische, nader de Vlaamse, levenssfeer ten toon spreiden. Omgekeerd is het ons niet onbekend, dat Tholen in kerkelijk en ook an der opzicht een diepe verwantschap heeft met de Zuid-Hollandse eilanden. Kortom wij we ten, dat in Zeeland elke streek op haar beurt een eigen en apart cachet vertoont. Toch zouden wij de formulering van onze titel wil len handhaven en wel omdat méér dan enige andere geestelijke stroming de nadere Refor matie diepgaande sporen in ons gewestelijk bestaan heeft getrokken. Voorlopig volstaan wij met deze beweging te kenschetsen als zulk een, die de nadruk legt op de waarde van het persoonlijke geloofsleven. Uitgaande van en steunende op het erfgoed der Hervorming is het een kenmerk der Zeeuwse bevolking de verantwoordelijkheid van de mens voor het aangezicht Gods diep te doorleven. Wij menen, dat Zeeland daarmede een be langrijke bijdrage heeft gegeven tot de geeste lijke fundering van ons Nederlands volksbe staan en moeten dit allereerst enigermate toelichten. 3. Sedert hij op de banken der Lagere School zat, weet een ieder onzer van de tach tigjarige worsteling om Nederlands vrijheid. Hoezeer de voorstelling, die in het doorsnee schoolboek wordt gegeven, niet van eenzijdig heid is vrij te pleiten, tóch hebben motieven van reformatorisch belijden een belangrijke en doorslaggevende rol in deze gespeeld. Voeg hierbij de binnenlandse strijd om het handhaven der reformatorische leer, dan me nen wij te mogen zeggen, dat het Nederlandse volk niet ten onrechte een Protestantse natie is genoemd. 2) Dit reformatorisch, nader cal vinistisch, karakter nu heeft in Zeeland en dan met name op de Zeeuwse eilanden een specifiek cachet gekregen, dat een ieder, die zich ook maar enigszins in de geschiedenis van onze provincie verdiept, terstond opvalt. Door geographische, historische en psycholo gische oorzaken is Zeeland de voedingsbodem geworden van een uitgesproken piëtistisch ge oriënteerd geloofsleven. Geographisch, omdat Zeeland door het isolement een gesloten ka rakter wist te bewaren. Historisch, omdat ons gewest nauwe relaties onderhield met het En gelse puritanisme en psychologisch, omdat de volksziel als het ware gepraedisponeerd was voor een religiositeit, waarbij de meeste na druk viel op het innerlijk gevoel. 4. Het is nu het recht van dit piëtistisch ge loofsleven of anders gezegd van deze Na dere Reformatie dat tegenwoordig wordt aangevochten. Mocht genoemde critiek juist zijn, dan zouden wij hieruit dus moeten con cluderen, dat de geestelijke signatuur van onze provincie mede wordt aangevochten en zou den wij hierboven ten onrechte hebben ge schreven, dat de Zeeuwen een belangrijke bij drage tot ons geestelijk volksbestaan hebben geleverd. Wij willen in het kort zien wat van dit alles juist mag heten. Naar haar oorspronkelijke bedoeling, zoals wij deze het meest zuiver in de werken van Luther en Calvijn kunnen aantreffen, wilde de Reformatie niets anders dan een hervorming van kerk en geloofsleven, daarbij uitgaande van en terugkerende tot de boodschap van de Bijbel. Luther's zinspreuk 'Sola fide' bedoelde allereerst een zich door het geloof in Jezus Christus onderwerpen aan de autoriteit van de Heilige Schrift en (dientengevolge!) een nadrukkelijk handhaven van de persoonlijke heilszekerheid. Eén der bezwaren tegen de (al leen toenmalige?) kerkelijke praktijk der Rooms-Katholieken was, dat in de religieuze verhouding aan het menselijk aandeel een te grote en te zelfstandige plaats werd toege kend, waarmede de belofte van het evangelie en de zekerheid der genade zijn ondermijnd. De leer der rechtvaardiging van de zondaar door het geloof alleen bedoelde uitdrukking te geven aan het grote feit, dat het God, en 77

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 19