No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT leven uit de Geest" in de waarlijk schriftuur lijke zin van het Woord. Thans haasten wij ons er onmiddellijk aan toe te voegen, dat in Zeeland deze reformatorische winst tot volle geldigheid is gebracht en dat daarin o.m. de waardevolle Zeeuwse bijdrage tot ons Neder landse volksbestaan gezocht mag worden. In onze provincie immers werkten mannen als Willem Teelinck (15791629) en Bernar- dus Smytegelt (16651739) om slechts een elikele naam te noemen, terwijl ook de beken de Schortinghuis (midden 18e eeuw) er grote invloed uitoefende. 7) Hoezeer deze en ook andere predikers on derling verschillen, toch ligt er aan hun aller arbeid een gemeenschappelijke doelstelling ten grondslag en wel deze, dat zij ijverden voor de zuiverheid van het Christelijk geloofsleven. Vandaar ook de naam „Nadere Reformatie", waarin het streven tot uitdrukking wordt ge bracht de winst der Reformatie zoveel moge lijk in stand te houden en veilig te stellen. 8) In het piëtisme, dat een andere naam is voor dezelfde zaak, ontmoeten wij die geloofshou ding, welke nadruk legt op de piëteit, de eer bied en de deemoed van de Christen jegens zijn God en Vader in Jezus Christus, die hem door de Heilige Geest heeft willen nodigen tot Zijn Gemeenschap. Wij nemen als voorbeeld persoon en werk van Willem Teelinck, welke na een studietijd in Engeland gedurende lange tijd als predikant in Zeeland (o.m. te Middelburg) werkzaam is geweest. 9) Als reactie tegen een rationalise ring van het geloof legde hij de nadruk op de praxis pietatis (praktijk der vroomheid). Tegenover de verwereldlijking van de levens wandel stelde hij de gelding van de geboden Gods in het leven der heiligmaking. In de be vinding verkeert de gelovige met God en kent hij „de hemel in de ziel". Wat deze piëtistische stroming zo uitermate belangrijk voor het volksleven maakt is het feit, dat grote ernst wordt gemaakt met de zedelijke zijde des ge- loofs. Daarin werd met name het calvinisti sche erfgoed bewaard en kwam men tot wat men wel genoemd heeft de „innerwelthche Askese". lü) Hiermede is bedoeld, dat men juist in de praktijk van het dagelijkse leven onder de leiding des Heiligen Geestes in woord en daad de ere Gods trachtte te dienen. Het zou ons, hoezeer het ook de moeite waard is, te ver voeren de invloed van Tee linck en de zijnen (o.m. zijn zonen!) als ook van andere piëtisten breed uit te meten. Het zij ons genoeg te constateren, dat mede aan die invloed de Nederlander in het algemeen en de Zeeuw in het bijzonder zijn trouw en ar beidzaam karakter dankt. De bevindelijke vroomheid heeft geleid tot een praktijk vol initiatief en geestdrift op alle terreinen des le vens. Overal stond men pal voor de „gloria Dei"! Zö kon Nederland zijn vooraanstaande plaats in het Europese leven verkrijgen. n) 7. In de wetenschap der theologie is vaak een onderscheid gemaakt tussen profetische en mystieke religie en meestal wordt hiermede onmiddellijk een waarde-oordeel verbonden in deze zin, dat de profetische religie de zui verste vorm der godsdienst is, terwijl de mys tiek dan in meerdere of mindere mate een verbastering zou zijn. In dit verband is het oordeel van de grote theoloog Adolf von Har- nack symptomatisch, die meende, dat een mys ticus, welke niet Rooms werd eigenlijk een dilettant was. Wanneer in dit alles ook maar een kleine kern van waarheid stak, dan zou den wij bv. moeten ophouden met te spreken van de Zeeuwse mystiek. Wij blijven ons plaatsen op de bodem der Reformatie en in het bijzonder erkennen wij, dat in haar calvinistische vorm de meest juiste interpretatie van het Evangelie is gegeven. Daarom kunnen wij het gesignaleerde onder scheid wel als typering aanvaarden, maar wij zen dit af, wanneer het tot norm wordt ver heven. Aan het Calvinisme zijn zonder enige twijfel profetische trekken eigen d.w.z. het legt nadruk, grote nadruk zelfs, op de procla matie van de ere Gods en de verkondiging van Zijn Wil. Maar het is en wij voor ons zijn geneigd hierin een praerogatief van het 79

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 21