ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 de motorvlegel, de padvinder, de overall-met vechtpet, de militair, de religieuze, de vliege nier, de ober, de politieman, de A.J.C.-er, de turner, het verkoopstertje van het warenhuis, de loods, de ketelbikker, de hoogleraar in pon tificaal, de zwemmer, de schipper, de priester, de koopvaardij-officier, de kampeerder, de rechter, de sportsman, de dominee, de kok, allen zijn het dragers van een „dracht", die zich in wezen niet onderscheidt van de hoeren dracht, welke wij, in onze schromelijke par tijdigheid, als enige klederdracht zijn gaan be schouwen. De dracht op zichzelf is geen uit stervende exceptie, ze is een doodgewoon florerend maatschappelijk verschijnsel. Van sociaal-psychologische remmingen geen sprake. De dracht is een lustig voortwoekerend maatschappelijk verschijnsel en in tal van fi guraties ontmoet men haar; als uniform, als bedrijfs- en beroepskleding, als recreatie-kle- ding, als distinctiemiddel, soms tijdelijk ge dragen, zolang een bepaalde functie duurt, soms permanent, soms gedwongen, soms „vrij". Als onderscheidingsmiddel, ten goede of ten kwade, men zou hier volledigheidshalve de gevangenisdracht niet onvermeld mogen laten. Dat de „folkloristische" klederdracht geheel iets anders zou zijn, dan hetgeen we zoeven noemden, kunnen we niet toegeven. Ze is even zeer verweven met een maatschappelijke groepering, een sociale functie, ze is voor een behoorlijk deel bedrijfskledij geweest; haar charme, haar waarde voor het oog ontleent ze voor een belangrijk deel aan haar uniform karakter. We zouden hierover nog even willen uitweiden. Aesthetisch is de herhaling altijd weer van een grote waarde. Dat geldt visueel evenzeer als auditief. In dichtkunst, in muziek, in beel dende kunst, in danskunst, telkens weer ont moet men dit feit. In de obstinate bassen van een Bach, een Chopin, in de magistrale her halingen van een Péguy, in de bekoring van de beeltenis van de Vier Heemskinderen, in de vermenigvuldiging der benen van de ballet- girls, in het marcheren van een regiment sol daten, telkens weer: herhaling imponeert. Om dat orde imponeert èn omdat ons trage be- vattings- en waarderingsvermogen eerst bij be hoorlijke repetitie op toeren komt hoe belangrijk b.v. is niet het herkennings-element in het muziek-genieten! Hier ligt het grote geheim van de dracht, haar waarde ook: zo goed als de willekeurige opgeschoten jongen in zijn willekeurige confectiepakkie niet meer is dan een indifferent atoom in de chaos terwijl, als je hem als militair spick and span ziet marcheren met zijn compie, hij een oog verheugend phenomeen is geworden zo nèt eender heeft de gewone man, in wat voor uniform of functie-kledij ookde folkloris tische dracht incluis een zekere waardig heid, een zin, een betekenis. Hij is iets. En geen wonder: hij vertegenwoordigt een zekere orde. Terwijl hij in het confectiepakkie een nonvaleur is. Het is het verspringen van chaos op orde, van zinledig op zinnig, dat altijd weer oog en geest bevredigt in het versprin gen van willekeurig op uniform costuum. De uniform op zichzelf al distingeert, onder scheidt, tilt hogerop, het confectiepakkie vergrauwt, nullificeert. Alleen de allergeraffi- neerdste toppen van het „vrije" costuum dis tingeren, tijdelijk, zolang ze top-mode zijn; zo is het spel der mode eenmaal opgezet: al leen de vóórdansers onderscheiden zich, de grote hoop sukkelt er achteraan en gedraagt zich, hoe verder men achterin de stoet komt, steeds minder waardig, steeds meer belachelijk. In deze impasse vormt de uniform, de kleder dracht, de groepsdracht, voor de kleine man de enige uitkomst, de enige uitweg naar de door ieder mens zo begeerde distinctie. We zagen onlangs een dorpszangvereniging op treden; het was allemaal lief en goed bedoeld en de praestatie was verdienstelijk. Maar we hebben ons tegenover de vreemde gasten ge schaamd om de zielige, heterogene verzame ling smallebeurzen-costumes, waarin werd op getreden. Het was ronduit gezegd géén ver toning, het deed pijn aan het oog en pijn in de 98

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 10